Στοιχεία για την πρόσβαση των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση επικαλέστηκε η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή, η οποία κλήθηκε νωρίτερα να δώσει απαντήσεις σε σειρά ερωτημάτων που έθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης.

Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης ωστόσο, κατηγόρησε την υφυπουργό Παιδείας ότι παρουσίασε μια εικονική πραγματικότητα για την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, πίσω από την οποία βρισκόνται χιλιάδες παιδιά που “δεν πατάνε στο σχολείο, αφού παραμένουν έγκλειστα στα καμπ, ενίοτε και με πρόσχημα την πανδημία”.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «My school» που επικαλέστηκε η υφυπουργός Παιδείας, σήμερα είναι καταγεγραμμένοι 6.036 μαθητές αιτούντες άσυλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 2.601 στη δευτεροβάθμια. Στις τάξεις ΔΥΕΠ βρίσκονται 2551 μαθητές αιτούντες άσυλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 379 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε τάξεις υποδοχής είναι 1.452 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Δια ζώσης στις σχολικές αίθουσες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρακολουθούν συνολικά 7.769 μαθητές.

Για την πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, η κ. Μακρή είπε ότι το υπουργείο, με το πληροφοριακό σύστημα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, παρέχει προσωπικούς λογαριασμούς σε εκείνους τους μαθητές αιτούντες άσυλο που παρακολουθούν μαθήματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ανέφερε εξάλλου, ότι το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με την UNICEF και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, δημιούργησε ένα απλουστευμένο κείμενο για τους γονείς πρόσφυγες, το μετέφρασε σε έντεκα γλώσσες και το διένειμε μέσω των συντονιστών εκπαίδευσης προσφύγων, εξηγώντας τις διαδικασίες αυτής της μεθόδου εκπαίδευσης, αλλά και δίνοντας οδηγίες για τον τρόπο δημιουργίας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τους γονείς, ώστε να παρακολουθούν την πορεία των παιδιών τους.

Επίσης, σε συνεργασία με την UNICEF, υπάρχει κάλυψη για την επίλυση τεχνικών ζητημάτων και μέριμνα για τη μετάφραση των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον covid-19 στις ομιλούσες γλώσσες εντός των δομών φιλοξενίας.

“Παρόλα αυτά, η πρόσβαση στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση περικλείει πολλές προκλήσεις, λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών διαμονής των μαθητών προσφύγων. Τα περισσότερα προβλήματα συνδέονται κυρίως με την έλλειψη συνδεσιμότητας και τεχνολογικού εξοπλισμού στους τόπους διαμονής των μαθητών προσφύγων”, ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, ενώ για τη μετακίνηση των μαθητών προσφύγων, η υφυπουργός είπε ότι ισχύει η ΚΥΑ για τη μεταφορά μαθητών δημόσιων σχολείων από τις Περιφέρειες, όπως ισχύει για όλους τους μαθητές των δημόσιων σχολείων – και για την επίτευξη αυτού του στόχου το ΥΠΕΠΘ συνεργάζεται στενά με όλες τις αιρετές περιφέρειες.

“Βεβαίως, η κινητικότητα του προσφυγικού πληθυσμού και οι συνεχείς αλλαγές στον αριθμό των ωφελουμένων, συνιστούν μερικές από τις σημαντικότερες προκλήσεις στην υλοποίηση των μετακινήσεων των μαθητών προσφύγων” ανέφερε η κα Μακρή. “Τόσο το ζήτημα της ενίσχυσης της παροχής υπηρεσιών στις δομές φιλοξενίας προσφύγων, όσο και οι συνεχείς αλλαγές στον αριθμό των ωφελουμένων εμπίπτουν και στις αρμοδιότητες του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, με το οποίο το ΥΠΕΠΘ βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία” πρόσθεσε. Λαμβανομένων ωστόσο υπόψη των ιδιαιτεροτήτων της περιοχής όπου εδρεύει το κάθε Κέντρο Υποδοχής Ταυτοποίησης, αλλά και εκεί που εδρεύουν και οι δομές φιλοξενίας των πολιτών τρίτων χωρών στο σύνολο της επικράτειας, ισχύουν όλα τα μέτρα αντιμετώπισης κατά της εμφάνισης και διασποράς των κρουσμάτων κορονοϊού.

Ν. Φίλης: Έγκλειστα στα καμπ τα παιδιά

“Πίσω από την εικονική πραγματικότητα με αριθμούς εγγεγραμμένων προσφυγόπουλων, που όμως δεν πατάνε στο σχολείο αφού παραμένουν έγκλειστα στα καμπ, ενίοτε και με πρόσχημα την πανδημία, επιχείρησε να κρυφτεί η υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή”, σχολίασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης και επισήμανε πως η υφυπουργός, με την απάντηση που έδωσε στη Βουλή, “παραδέχτηκε ότι δεν λειτουργεί ούτε σύστημα τηλεκπαίδευσης”.

“Χαρακτηριστικό είναι ότι τα 270 παιδιά από τον καταυλισμό της Ριτσώνας, που με βέτο της δημάρχου Χαλκιδέων διώχθηκαν από τα σχολεία της πόλης, παραμένουν εγκλωβισμένα σε καταυλισμό. Αλλά και σε ολόκληρη την Ελλάδα, η συμμετοχή προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση είναι μηδενική. Για παράδειγμα, από τα εκατοντάδες προσφυγόπουλα στις 4 δομές της Ηπείρου, μετρημένα στα δάχτυλα είναι εκείνα που μεταβαίνουν καθημερινά σε γειτονικό γυμνάσιο, καθώς δεν έχουν διατεθεί πόροι για τη μεταφορά τους”, ανέφερε ο Νίκος Φίλης.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ απηύθυνε το ερώτημα αν η κυβέρνηση σχεδιάζει να καταργήσει τη φοίτηση των προσφυγόπουλων στα σχολεία και να ιδρύσει μονάδες-γκέτο μέσα στους καταυλισμούς, “όπως έχει αφήσει να εννοηθεί το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής”. Η κα Μακρή απάντησε ότι τέτοια σκέψη δεν υπάρχει στο υπουργείο Παιδείας. Όπως όμως επεσήμανε ο βουλευτής, “η υφυπουργός απέφυγε να απαντήσει γιατί διατηρείται σε ισχύ η κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ) της ΝΔ, με βάση την οποία δεν είναι υποχρεωτική η φοίτηση των παιδιών προσφύγων στα σχολεία”.

“Ο εγκλεισμός σήμερα των προσφυγόπουλων στα καμπ και πολύ περισσότερο η ίδρυση σχολικών δομών μέσα σε αυτά οδηγούν σε γκετοποίηση των παιδιών, πολλά από τα οποία θα μείνουν για χρόνια στη χώρα μας. Η φοίτηση σε σχολεία είναι δικαίωμά τους, που απορρέει από το ελληνικό και το διεθνές δίκαιο. Είναι επίσης το πρώτο βήμα για την ένταξη των παιδιών και των οικογενειών τους στην κοινωνία. Διαμορφώνονται συνθήκες για να γίνει το σχολείο συμπεριληπτικό, με επικοινωνία ανάμεσα σε όλα τα παιδιά, με διαδραστική σχέση δασκάλων και μαθητών που ανήκουν σε διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, κάτι που είναι προς όφελος όλης της τάξης, ενώ επίσης συμβάλλει στην προώθηση των αναγκαίων καινοτομιών συνολικά στην εκπαίδευση”, δήλωσε ο Νίκος Φίλης.

“Το κέρδος για το σχολείο και την ελληνική κοινωνία από τη φοίτηση των παιδιών των μεταναστών στα σχολεία της γειτονιάς, δεν είναι θεωρητικό” συνέχισε ο κ. Φίλης. “Το ζήσαμε τη δεκαετία του ‘90 και του 2000, όπου δεκάδες χιλιάδες παιδιά μεταναστών φοίτησαν και διακρίθηκαν στη δημόσια εκπαίδευση, χάρη στη μεγάλη προσπάθεια των εκπαιδευτικών, σε πρωτόγνωρες για αυτούς συνθήκες. Σήμερα, ως ενήλικες πια, τα παιδιά εκείνα προσφέρουν στην ελληνική κοινωνία – δεν είναι αυτό που επιδιώκουμε; Έτσι πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τα παιδιά των προσφύγων. Δεν έχουμε εξάλλου κανένα ηθικό και νομικό δικαίωμα να τα περιθωριοποιήσουμε”.

Ο Νίκος Φίλης υπογράμμισε επίσης, ότι ότι επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ ιδρύθηκε το ισχύον σύστημα εκπαίδευσης παιδιών προσφύγων (ΔΥΕΠ, τάξεις υποδοχής αλλά και διαπολιτισμικές μονάδες ΖΕΠ) όπου τη σχολική χρονιά 2018-2019 φοίτησαν 13.500 παιδιά σε όλη τη χώρα.

Ζ. Μακρή: Αναμφισβήτητος ο σεβασμός μας στις διεθνείς συνθήκες

“Υπάρχει σεβασμός αναμφισβήτητος, επιβεβλημένος και δεδομένος, στις διεθνείς συνθήκες και στα ανθρώπινα δικαιώματα από το υπουργείο μας. Η ένταξη των μαθητών προσφύγων, των αιτούντων άσυλο στα δημόσια σχολεία της χώρας, πραγματοποιείται με την ίδρυση τάξεων υποδοχής ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας και δομών υποδοχής εκπαίδευσης προσφύγων”, είπε η υφυπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι για το έτος 2020-2021 έχουν οριστεί εκατόν εξήντα εννέα σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και νηπιαγωγεία, μέσα από τις οποίες μπορούν να λειτουργήσουν ΔΥΕΠ, στις οποίες εγγράφονται οι μαθητές αιτούντες άσυλο σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Όπως εξάλλου ανέφερε, το υπουργείο έχει αποσπάσει μόνιμους εκπαιδευτικούς στις περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, προκειμένου να τοποθετηθούν ως συντονιστές εκπαίδευσης προσφύγων σε Κέντρα και Δομές Φιλοξενίας.

Για το σχολικό έτος 2020-2021, αποσπάστηκαν 99 εκπαιδευτικοί, προκειμένου να οριστούν ως συντονιστές εκπαίδευσης προσφύγων. Για την κάλυψη των κενών θέσεων ΣΕΠ που προκύπτουν σε κέντρα και δομές φιλοξενίας προσφύγων, κατόπιν ανάκλησης της απόσπασής τους, προβλέπεται η έκδοση σχετικών προσκλήσεων ενδιαφέροντος σε συνέχεια των εισηγήσεων των περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης.

Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τον από 11/2/2021 επικαιροποιημένο πίνακα προσλήψεων, προσλήφθηκαν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στις ΔΥΕΠ, με πλήρες ή μειωμένο ωράριο, 301 εκπαιδευτικοί ΠΕ70 Δασκάλων, στις τάξεις υποδοχής των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας 1509 ΠΕ70 Δασκάλων, στις δομές υποδοχής και εκπαίδευσης προσφύγων, σύμφωνα με τις προσλήψεις του άρθρου 35 του ν. 4722/20 οκτώ εκπαιδευτικοί και συνολικά 1818 εκπαιδευτικοί.

Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι προσλήψεις στην επικράτεια έγιναν σε τέσσερις φάσεις και στο πλαίσιο δύο ειδικών προκηρύξεων: στις ΔΥΕΠ 64 εκπαιδευτικοί, στις τάξεις υποδοχής των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας 469, στις τάξεις υποδοχής των ζωνών εκπαιδευτικής προτεραιότητας Σιβιτανιδείου ένας και συνολικά 534 στην επικράτεια, ενώ με σύμβαση τρίμηνης διάρκειας λόγω covid-19 – το άρθρο 35 του ν.4722/20 – τέσσερις εκπαιδευτικοί, στις τάξεις υποδοχής των ζωνών εκπαιδευτικής πέντε εκπαιδευτικοί, και συνολικά στην επικράτεια με τρίμηνη σύμβαση εννέα εκπαιδευτικοί.

Πηγή: sofokleousin.gr