Αντιδράσεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης προκαλεί η σχεδιαζόμενη  εξαγορά από τη ΔΕΠΑ Υποδομών  του 49% της Εταιρίας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας που κατέχει η ιταλική ΕΝΙ.

13 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (μεταξύ αυτών οι Όλγα Γεροβασίλη, Νίκος Παππάς, Σωκράτης Φάμελος, Αλέκος Φλαμπουράρης) ζητούν, με κοινή ερώτηση τους, απαντήσεις από τους υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος-Ενέργειας, οι οποίοι καλούνται να καταθέσουν και τα σχετικά έγγραφα.

Επισημαίνουν δε ότι σε σύγκριση με αντίστοιχη κίνηση του 2018, διαφαίνεται ότι η πώληση θα είναι μη συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο.

Υπενθυμίζεται ότι η τον Μάιο2018 η ΔΕΠΑ είχε πουλήσει το 51% της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας στους Ιταλούς, έναντι 57 εκατ. ευρώ

Στο κείμενο τονίζουν:

“Σε αντίθεση με το εθνικό και δημόσιο συμφέρον, ο υπουργείο Ενέργειας προχωρά εν μέσω πανδημίας στην πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών στερώντας από την πολιτεία ένα πολύτιμο εργαλείο ενεργειακού σχεδιασμού και ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών εξετάζεται, όπως προκύπτει και από δημοσιεύματα, και η πώληση ποσοστού 49% της Εταιρείας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας Α.Ε. (ΕΔΑ ΘΕΣΣ), ποσοστού που κατέχει η εταιρία «ΕΝΙ Gas e Luce».

Σε περίπτωση που αυτή η επιλογή προκριθεί από την κυβέρνηση να γίνει πριν από την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών, το τίμημα που θα κληθεί να πληρώσει η ΔΕΠΑ Υποδομών για την απόκτηση του εν λόγω ποσοστού, θα είναι κατά πάσα πιθανότητα συγκριτικά, κατά πολύ υψηλότερο του τιμήματος αντίστοιχης σχετικής πράξης στο πρόσφατο παρελθόν. Αρα η εξαγορά είναι πρόδηλα μη συμφέρουσα για το ελληνικό Δημόσιο.

Συγκεκριμένα, το 2018 η ΔΕΠΑ Υποδομών εξαγόρασε αντίστοιχο ποσοστό (49%) της Εταιρείας Διανομής Αερίου Αττικής (ΕΔΑ Αττικής ) από την «Attiki Gas BV».Αρα υπάρχει η δυνατότητα σύγκρισης και αξιολόγησης του τιμήματος που θα κληθεί να καταβάλει η ΔΕΠΑ.

Σημειώνουμε επίσης ότι κατά την εν λόγω συναλλαγή το 2018, το WACC (Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου), δηλαδή ο δείκτης απόδοσης, ανερχόταν σε 9,23%. Το 2020, σύμφωνα με τη ΡΑΕ ο δείκτης αυτός έπεσε στο 7,45%. Για τα έτη 2021 και 2022 μειώνεται έτι περαιτέρω σε 7,03%. Τα ανωτέρω πρέπει να ληφθούν υπόψη για τη διασφάλιση των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου.

Σε περίπτωση που η ΔΕΠΑ Υποδομών ή το ΤΑΙΠΕΔ προετοιμάζουν την απόκτηση/εξαγορά του 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, άμεσα και πριν την ολοκλήρωση του ασύμφορου για τη χώρα διαγωνισμού πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, σε υψηλότερη τιμή εξαγοράς συγκριτικά με την εξαγορά ποσοστού της ΕΔΑ Αττικής, σε συνδυασμό με τη μείωση του Mεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου, δηλαδή την μείωση του ποσοστού απόδοσης, προκύπτει ότι θα προκληθεί νέα σοβαρή βλάβη του Δημοσίου.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

 – Θα προχωρήσει ακόμα και εν μέσω πανδημίας στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και στην απώλεια ενός κρίσιμου για τη χώρα και την ενεργειακή μετάβαση περιουσιακού στοιχείου της χώρας;
  – Εξετάζουν το ΤΑΙΠΕΔ και η ΔΕΠΑ Υποδομών την εξαγορά του 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ από τη ΔΕΠΑ Υποδομών άμεσα και ποιος οίκος αξιολόγησης ανέλαβε την αξιολόγηση αυτής της εξαγοράς;
  – Γνωρίζουν οι κ.κ. Υπουργοί ότι το ΤΑΙΠΕΔ ως μέτοχος της ΔΕΠΑ Υποδομών προωθεί αυτή την συναλλαγή με την ΕΝΙ; Είναι σε γνώση των κ.κ. Υπουργών ότι η εν λόγω διαπραγμάτευση για εξαγορά του ποσοστού της ΕΝΙ στην ΔΕΠΑ ΘΕΣΣ από την ΔΕΠΑ Υποδομών θα ζημιώσει το Ελληνικό Δημόσιο;”.

Πηγή: sofokleousin.gr