Αντιμέτωπος με τη διαπλοκή και τα πανίσχυρα τοπικά επιχειρηματικά συμφέροντα, ο κατασκευαστικός όμιλος “Αβαξ” αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πολλά υποσχόμενη αγορά του Κατάρ, των Εμιράτων και των άλλων χωρών του Περσικού Κόλπου, όπου είχε αναλάβει την προηγούμενη 10ετία μεγάλης κλίμακας έργα.

Οι δυσκολίες στην εξασφάλιση νέων συμβάσεων, οι σκόπιμες καθυστερήσεις στις πληρωμές για εκτελεσθέντα έργα και η αδυναμία χρηματοδότησης από τοπικές τράπεζες ανάγκασαν τον ελληνικό όμιλο όχι μόνον να παραχωρήσει στους μέχρι τώρα εταίρους του τις εκεί θυγατρικές και τις συμμετοχές του, αλλά να… πληρώσει επιπλέον για να μπορέσει να αποχωρήσει.

Οπως έγινε γνωστό, η “Αβαξ” κατέληξε σε συμφωνία για να παραχωρήσει στον τοπικό εταίρο της Fahad Trading το 49% των μετοχών των εταιρειών Conspel Construction Specialist, J&P Qatar  και Abu Dhabi J&P.  Για την παραχώρηση αυτών των συμμετοχών, αντί να εισπράξει τίμημα, ο ελληνικός όμιλος θα… καταβάλει συνολικά 29,4 εκατ. ευρώ (με συμψηφισμό απαιτήσεων συμψηφιστεί 18,6 εκατ. ευρώ και εισφορά 8,8 εκατ. ευρώ σε πωλούμενη θυγατρική).

Πριν από ένα χρόνο, τον Ιούνιο του 2019 η εισηγμένη “Αβαξ” αποφάσιζε να ενισχύσει την παρουσία του στο Κατάρ και στις γειτονικές χώρες, εξαγοράζοντας τις εκεί θυγατρικές του υπό πτώχευση γκρουπ J&P. Εκτιμούσε τότε ότι μπορεί να εξασφαλίσει σημαντικό μερίδιο σε νέα μεγάλα έργα που θα προκηρυχθούν στην περιοχή.
 Μέσα σε λίγους μήνες διαπίστωσε ότι όχι μόνον δεν μπορεί να εξασφαλίσει νέες συμβάσεις, αλλά αδυνατεί να εισπράξει ακόμη και τις συμβατικές αμοιβές από εκτελεσθείσες υπεργολαβίες μεγάλης κλίμακας.

Μπλόκο σε πληρωμές

Μεγάλες καθυστερήσεις υπάρχουν στις πληρωμές προς την θυγατρική Conspel, μέσω της οποίας ο όμιλος συμμετείχε στα μεγάλα έργα Msheireb Downtown Doha και Doha Oasis. Για το πρώτο η Consep έχει λαμβάνειν 30 εκατ. δολάρια, τα οποία θα διεκδικήσει δια της δικαστικής οδού. Για το δεύτερο το μερίδιο συμμετοχής της ως βασικού υπεργολάβου αντιστοιχεί σε 110  εκατ. δολ.

Η αδυναμία είσπραξης απαιτήσεων 140 εκατ. έφερε την Conspel σε κατάσταση ταμειακής “ασφυξίας”, που καθιστούσε δύσκολη τη συνέχιση των εργασιών της.

Τα προβλήματα μπορεί να ξεπερασθούν μόλις η εταιρεία περάσει στα χέρια του καταριανού ομίλου Fahad Trading, ο οποίος κατείχε μέχρι τώρα 51% χωρίς να ασκεί μάνατζμεντ.

Πηγή: sofokleousin.gr