Διαδικτυακό συνέδριο “LOGISTICS: ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑ-COVID ΕΠΟΧΗ” έλαβε χώρα για τον ρόλο της Ελλάδας στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης, όπως αναφέρει το hazliseconomist.com, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL)

Στο συνέδριο ανέφεραν:

John Andrews, consultant editor, The Economist: Από την πανδημία μάθαμε πόσο εύθραυστη είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, τόνισε ο πρόεδρος του συνεδρίου και consultant editor του The Economist John Andrews. Χρησιμοποίησε ως παράδειγμα την πρόσφατη διακοπή της ναυσιπλοΐας στη διώρυγα του Σουέζ (από όπου περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου) για να τονίσει τη σημασία του κλάδου του logistics, ο οποίος συνδέεται άμεσα με το διακύβευμα της παγκοσμιοποίησης και του ελεύθερου εμπορίου μεταξύ όλων των χωρών.

Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων: Στις κινήσεις της Ελλάδας στον χώρο των logistics τα τελευταία χρόνια καθώς και στις δυνατότητες που υπάρχουν για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, φέρνοντας παραδείγματα από την αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά και τις επενδύσεις στο Θριάσιο Πεδίο. Ο υπουργός έδωσε έμφαση στο σχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών και εξήγησε τη συμβολή της ανάπτυξης των logistics στην ανάκαμψη της Ελλάδας μετά την πανδημία. Αναφέρθηκε επίσης στα σχέδια που υπάρχουν για τα άλλα, πλην του Πειραιά, σημαντικά λιμάνια της χώρας και τόνισε τη σημασία της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας. Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στη συμβολή της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ όσον αφορά την ανάπτυξη της βιομηχανίας των logistics στη χώρα μας.

Βασίλης Ζεϊμπέκης, πρόεδρος, Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL): Tα logistics συμβάλλουν κατά 9,5% στο ΑΕΠ της Ελλάδας, υπογράμμισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL) Βασίλης Ζεϊμπέκης, ενώ αναφέρθηκε στα προβλήματα που προέκυψαν για τον κλάδο από την πανδημία. Εστίασε σε 5 προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα logistics στη χώρα μας, οι οποίες είναι: 1) οι υποδομές 2) η ψηφιοποίηση 3) το ανθρώπινο κεφάλαιο 4) οι επενδύσεις, όπου έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στην ιδιωτικοποίηση των σχετικών assets και στην ανάγκη ενός κέντρου διασφάλισης ποιότητας και 5) η αναγνωρισιμότητα του ελληνικού brand στον τομέα. Εκτίμησε ότι η Ελλάδα μπορεί να αναδειχθεί σε πύλη εισόδου της νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Ο κ. Ζεϊμπέκης έδωσε έμφαση στο ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι μόνο χώρα transit για τις μεταφορές, αλλά θα πρέπει να δημιουργηθεί και προστιθέμενη αξία, π.χ. μέσω συναρμολογήσεων. Τέλος, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις διατροπικές και συνδυασμένες μεταφορές και στον στόχο η Ελλάδα να μπει μέσα στις πρώτες 30 χώρες στον κόσμο όσον αφορά τον δείκτη επιδόσεων των logistics.

Κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου, ο κ. Ζεϊμπέκης τόνισε τις προϋποθέσεις που υπάρχουν (π.χ. γεωγραφική θέση) ή που πρέπει να αναπτυχθούν (επενδύσεις, σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, ψηφιοποίηση κ.λπ.) προκειμένου η χώρα να μετατραπεί σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο. Η Ελλάδα χρειάζεται στοχοπροσήλωση και οδικό χάρτη, είπε χαρακτηριστικά, ενώ εστίασε στην έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και τις αλλαγές που αυτή φέρνει στον κλάδο, όπως είναι η ανάγκη κέντρων αποθήκευσης εντός του αστικού ιστού και ενός πολυ-καναλικού μοντέλου παράδοσης. Τέλος, αναφέρθηκε στην ανάγκη να αναπτυχθεί ο κλάδος με όρους αειφορίας και αναβάθμισης των ανθρώπινων πόρων.

Adina Vălean, Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Τους τελευταίους 18 μήνες έλαβε χώρα μια διατάραξη όλων όσα γνωρίζαμε για τις μεταφορές, τόνισε η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Adina Vălean. Η Επίτροπος έδωσε έμφαση στην ανάγκη ανάπτυξης ανθεκτικότητας έναντι των επιδημιών αλλά και των περιβαλλοντικών προκλήσεων, στην ανάγκη να γίνουν οι μεταφορές πιο ανθεκτικές και πιο πράσινες. Τόνισε επίσης την ψηφιοποίηση, που θα κάνει τα συστήματα μεταφορών πιο ευπροσάρμοστα. Αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης της διατροπικότητας (διατροπικά hubs), αξιοποίησης των δεδομένων (data) από διάφορους φορείς αλλά και αποτελεσματικότερης συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων φορέων. Επίσης, η κ. Vălean εξήγησε τη σημασία των «έξυπνων» μεταφορών βάσει της ενσωμάτωσης όλων των σχετικών νέων τεχνολογιών. Το μέλλον των μεταφορών περνάει μέσα από τη βιωσιμότητα, τόνισε.

Κώστας Καραμανλής, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών: Παρά τις δυσκολίες, με τη 10ετή κρίση και με την covid-19, η Ελλάδα ξαναβρήκε τον ρόλο της ως ηγετική δύναμη στη ΝΑ Ευρώπη, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα αναγνωρίζεται πλέον ως διεθνής κόμβος των logistics. Τόνισε την ανάγκη να συνεχιστούν οι προσπάθειες στα πεδία του branding και του marketing ώστε η χώρα να γίνει πύλη για τη νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη και ένας ανταγωνιστικός διάδρομος-πρότυπο Ασίας-Ευρώπης. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα σχέδια για το σιδηροδρομικό δίκτυο, η αναβάθμιση του οποίου είναι απαραίτητη για την επίτευξη της διατροπικότητας, στα σχέδια για τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας και τη διασύνδεση αυτών με τη Μαύρη Θάλασσα, στη χρηματοδότηση διαφόρων projects από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, στο μετρό της Θεσσαλονίκης, στον μεγάλο οδικό άξονα της Κρήτης καθώς και στην έναρξη των εργασιών για την 4η γραμμή του μετρό της Αθήνας.

Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, επικεφαλής τομέα του ΟΗΕ για τη διευκόλυνση των επίγειων μεταφορών, διευθυντής αναπτυξιακών έργων του ΟΗΕ για υποδομές, συνδυασμένες μεταφορές και logistics: Η βιομηχανία δεν ήταν έτοιμη για μια τόσο μεγάλη πρόκληση, δεν υπήρχαν κάποια συμπεφωνημένα πρωτόκολλα, επεσήμανε ο επικεφαλής τομέα του ΟΗΕ για τη διευκόλυνση των επίγειων μεταφορών και διευθυντής αναπτυξιακών έργων του ΟΗΕ για υποδομές, συνδυασμένες μεταφορές και logistics Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, αναφερόμενος στον άμεσο αντίκτυπο της πανδημίας στη βιομηχανία των logistics. Είπε χαρακτηριστικά ότι το βασικό «εμβόλιο» είναι οι μεταφορές και τα logistics, γιατί αν αυτά ήταν ψηφιακά και διασυνδεδεμένα πλήρως, δεν θα χρειαζόταν οι χώρες να κλείσουν τα σύνορα, κάτι που –σε συνδυασμό και με το κλείσιμο των ανθρώπων στο σπίτι– μετέτρεψε την υγειονομική κρίση σε οικονομική. Αναφέρθηκε στα προβλήματα που συνεχίζουν να υπάρχουν στις εφοδιαστικές αλυσίδες, στο ψηφιακό «πράσινο» πιστοποιητικό και στον ρόλο των Ηνωμένων Εθνών όσον αφορά τη διευκόλυνση της κινητικότητας.

Γεώργιος Γεωργαντάς, υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και η ψηφιακή μετάβαση, η κλιματική κρίση, το δημογραφικό, οι μετακινήσεις των πληθυσμών είναι μερικά από τα σημαντικότερα “megatrends” του αιώνα μας, των οποίων η επιρροή ενισχύθηκε με την πανδημία, σημείωσε από το βήμα του διαδικτυακού συνεδρίου του Economist ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γεώργιος Γεωργαντάς, ο οποίος ανέδειξε ως βασικό στοίχημα των κυβερνήσεων, των διεθνών οργανισμών και των επιχειρήσεων τη διαμόρφωση συνεργειών προκειμένου να ανασυγκροτηθούν οι οικονομίες και οι κοινωνίες μας σε βάσεις ανθεκτικότητας και διαρκούς ανάπτυξης. Ο υφυπουργός εστίασε στα απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα της γενναίας ψηφιακής μεταρρύθμισης που έχει προωθηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, μιλώντας για μια πρωτοπορία της χώρας που έχει γίνει πλέον αντιληπτή και από τους ίδιους τους πολίτες. «Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα και μέσα στην πανδημία, η Ελλάδα κατάφερε να εξασφαλίσει επενδύσεις από κολοσσούς, όπως η Microsoft και η Volkswagen», σημείωσε. Καλούμαστε να ανασυγκροτήσουμε τη χώρα σε μια βάση ανθεκτικότητας και διαρκούς ανάπτυξης και το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί το ισχυρότερο θεμέλιο για την επίτευξη αυτού του στόχου, σύμφωνα με τον υφυπουργό. «Νομίζω ότι για πρώτη φορά μετά από χρόνια, μπορούμε να πούμε ασφαλώς ότι το κράτος δεν είναι πλέον εμπόδιο για την επιχειρηματικότητα. Είναι επιταχυντής», σημείωσε ο κ. Γεωργαντάς.

Umberto de Pretto, γενικός γραμματέας, Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU): Στον ισχυρό αντίκτυπο της covid-19 αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU) Umberto de Pretto, ο οποίος ανέδειξε τη ζωτική σημασία που είχαν οι υπηρεσίες οδικών μεταφορών στην αντιμετώπιση της κρίσης, σημειώνοντας όμως ότι πολλές από αυτές τις εταιρείες αγωνίζονται τώρα να επιβιώσουν. Σύμφωνα με έρευνα της IRU, το 2020 οι ετήσιες απώλειες εσόδων από τη βιομηχανία οδικών εμπορευματικών μεταφορών ανήλθαν σε 643 δισεκατομμύρια δολάρια. Το 2021 οι απώλειες προβλέπεται να φτάσουν τα 347 δισεκατομμύρια δολάρια, πράγμα που σημαίνει μείωση κατά 13%, ανέφερε ο εκπρόσωπος της IRU. Χειρότερες ήταν οι συνέπειες στις διεθνείς υπηρεσίες λεωφορείων και πούλμαν, σημείωσε ο κ. de Pretto, ενώ πρότεινε τον συντονισμό σε παγκόσμιο και διασυνοριακό επίπεδο με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων που ήδη υπάρχουν. Οι κυβερνήσεις πρέπει να βοηθήσουν τον κλάδο να ξεπεράσει την κρίση, υπογράμμισε κλείνοντας, ενώ ενθάρρυνε την Ελλάδα να επικυρώσει το πρωτόκολλο e-CMR.

Γεώργιος Ξηρογιάννης, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, ΣΕΒ: Η ψηφιακή και τεχνολογική αναβάθμιση είναι στενά συνδεδεμένη με το μέλλον της βιομηχανίας, άρα με το μέλλον της οικονομίας και της χώρας, σύμφωνα με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή του ΣΕΒ Γεώργιο Ξηρογιάννη, ο οποίος ανέφερε ότι το μέγεθος της ψηφιακής υστέρησης συνολικά της χώρας είναι ίσως η μεγαλύτερη αναπτυξιακή πρόκληση, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύεται και σε μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία. Η απόδοση της εφοδιαστικής έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια, όπως είπε, και συγκρίνεται άμεσα και με την ΕΕ αλλά και με την υπόλοιπη Ασία. Ως προς τον τρόπο με τον οποίο η ελληνική εφοδιαστική αντιμετώπισε την πανδημία, η πλειονότητα των εταιρειών έχει υιοθετήσει νέους κανόνες ασφαλείας και υγιεινής, καθώς και την τηλεργασία προκειμένου να αντεπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις. Σχετικά με τον προγραμματισμό έκτακτης ανάγκης, μόνο το 23% των επιχειρήσεων έχει αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, ενώ ο κ. Ξηρογιάννης επίσης αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και στο θέμα των ψηφιακών δεξιοτήτων, στο οποίο η Ελλάδα παραμένει χαμηλά παρόλο τον υψηλό αριθμό αποφοίτων STEM. Περίπου 40% των εργαζομένων πρέπει να επανακαταρτιστεί εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης και του αυτοματισμού, ανέφερε. Ο συνδυασμός με τον ανθρώπινο παράγοντα θα δώσει τη μέγιστη θετική επίδραση στις επιχειρήσεις, υπογράμμισε ο κ. Ξηρογιάννης.

John Gattorna, σύμβουλος σε θέματα global logistics και εφοδιαστικής αλυσίδας, εκτελεστικός πρόεδρος, Gattorna Alignment: Όταν μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό, ανταποκρινόμαστε σε αυτό που προσφέρουν οι τεχνολογίες ανατροπής, σημείωσε από το βήμα του διαδικτυακού συνεδρίου του Economist ο σύμβουλος σε θέματα global logistics και εφοδιαστικής αλυσίδας και εκτελεστικός πρόεδρος της Gattorna Alignment John Gattorna. Οι εφοδιαστικές αλυσίδες για να πάνε μπροστά πρέπει να σκεφτούν πώς θα αποκτήσουν ανθεκτικότητα και πώς θα ανταποκριθούν στις συνθήκες που διαμορφώνονται, ενώ επίσης αναφέρθηκε και στην ανάγκη ενσωμάτωσης των κοινωνικών δεξιοτήτων. Όσον αφορά την Ελλάδα, αποτελεί πύλη εισόδου προς την Ευρώπη και έχει μια μεγάλη ευκαιρία να εκτοξευθεί, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Gattorna.

Δημήτρης Σκάλκος, γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων: Ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος επεσήμανε την κατακερματισμένη συνδεσιμότητα ως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας στο πεδίο των μεταφορών και εστίασε στην ανάλυση του εθνικού στρατηγικού σχεδίου μεταφορών. Ανέλυσε επίσης το από πού θα προέλθουν και πού θα κατευθυνθούν τα 8 δις ευρωπαϊκών κονδυλίων με τα οποία θα ενισχυθεί ο τομέας μεταφορών και logistics της χώρας μας. Εστίασε επίσης, μεταξύ άλλων, στη σημασία της ολοκλήρωσης των οδικών αξόνων, στην ανάπτυξη των πολυτροπικών μεταφορών, στη σύνδεση των λιμενικών υποδομών με το σιδηροδρομικό δίκτυο, στα κέντρα logistics νέας γενιάς, στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣE, καθώς και στον χωροταξικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό.

Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: Στις τάσεις που ενίσχυσε η πανδημία αναφέρθηκε από το βήμα του Economist ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, όπως η τηλεργασία και η μείωση της ανάγκης για επιχειρηματικά κτήρια. Αναφέρθηκε επίσης στην τάση να επενδύουν οι μεταφορείς απευθείας στους λιμένες ή κοντά σε αυτούς. Εστίασε στις επενδύσεις που έχουν γίνει στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, καθώς και στο σχέδιο αξιοποίησης των 10 σημαντικότερων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μας. Συνέδεσε τις επενδύσεις στα λιμάνια με τις επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και με τεχνολογίες όπως το 5G. Αναφέρθηκε στην έννοια της νησιωτικότητας καθώς και στην πράσινη μετάβαση των λιμένων, η οποία όμως δυσχεραίνεται από το γεγονός ότι δεν ξέρουμε ακόμα ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος για τα πλοία.

Δίκα Αγαπητίδου, ιδρύτρια και διευθύντρια, Athens Economics, JLL Alliance Partner: Παρότι το real estate αντιπροσωπεύει, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, μόνο το 5% στην ανάλυση των δαπανών του logistics, η σημασία του είναι μεγαλύτερη από αυτό το ποσοστό, τόνισε η ιδρύτρια και διευθύντρια, Athens Economics, JLL Alliance Partner Δίκα Αγαπητίδου. Επεσήμανε ότι οι εταιρείες ενδιαφέρονται πλέον για κτήρια πιο «πράσινα», σε καλύτερες τοποθεσίες, πιο φιλικά προς τους εργαζόμενους, ενώ αναφέρθηκε περαιτέρω στην ελκυστικότητα του Θριάσιου Πεδίου για τις εταιρείες του τομέα. Ανέφερε επίσης ότι η ζήτηση για leasing και επενδύσεις ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά στην Ελλάδα, ότι οι επενδύσεις στον τομέα δεν επλήγησαν από την πανδημία και ότι οι αποδόσεις παραμένουν ελκυστικές.

Αχιλλέας Ρισβάς, CEO, συνιδρυτής, Dromeus Capital Management: Για αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης στα ελληνικά logistics μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Dromeus Capital Management Αχιλλέας Ρισβάς. Επεσήμανε ότι διαρθρωτικά η ελληνική αγορά είναι κατακερματισμένη και ότι υπάρχει έλλειψη πίστωσης, ωστόσο η ζήτηση ολοένα ανεβαίνει, κάτι που οφείλεται, όπως εκτίμησε, στην ανάκαμψη της χώρας μετά από μια δεκαετία κρίσης, στις μεταφορτώσεις στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς και στην εκθετική αύξηση της διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αναφέρθηκε σε δομικές αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά εξαιτίας της πανδημίας και συσχέτισε αυτή την τάση με τις προοπτικές του logistics. Εκτίμησε ότι οι επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα θα άγουν τη ζήτηση για νέες υποδομές στο logistics.

Martin Christopher, επίτιμος καθηγητής και πρόεδρος, Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του Κέντρου Διαχείρισης και Προμηθειών Logistics και Αλυσίδας Εφοδιασμού, Cranfield School of Management: Η ευμεταβλητότητα υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια και δεν οφείλεται μόνο στην covid-19, τόνισε ο επίτιμος καθηγητής και πρόεδρος του Γνωμοδοτικου Συμβουλίου του Κέντρου Διαχείρισης και Προμηθειών Logistics και Αλυσίδας Εφοδιασμού από το Cranfield School of Management Martin Christopher. Επεσήμανε ότι η βιομηχανία των logistics θα πρέπει να κινείται περισσότερο με βάση τη ζήτηση και όχι με βάση τις προβλέψεις. Στο πλαίσιο αυτό, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις αρχές της ανθεκτικότητας και της ευελιξίας. Χρειάζονται μικρότεροι χρόνοι αντίδρασης, είπε χαρακτηριστικά, όπως επίσης να έρθει η προσφορά πιο κοντά στη ζήτηση, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει ανάγκη για ένα πιο κατανεμημένο μοντέλο. Αυτό σημαίνει, προσέθεσε, ότι ο κλάδος θα πρέπει να απομακρυνθεί από την «κεντρικοποίηση» των πάντων και να προσαρμοστεί επίσης στις τεχνολογικές τομές που γίνονται στη μεταποίηση. Τέλος, επεσήμανε ότι ίσως χρειαστεί να επενδυθούν σημαντικά ποσά για να αλλάξει η αρχιτεκτονική των εφοδιαστικών αλυσίδων και το συγκριτικό πλεονέκτημα δεν θα είναι πλέον τόσο το χαμηλό κόστος όσο η ευελιξία.    

Γιάννης Σαραντίτης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος, SARMED: Η προσφορά πηγαίνει πιο κοντά στη ζήτηση, οι εταιρείες αναδιοργανώνουν τα δίκτυά τους ενώ προωθείται η συνεργασία, τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της SARMED Γιάννης Σαραντίτης, περιγράφοντας τις τάσεις στον χώρο των logistics. Έδωσε έμφαση στην ανάγκη αποτελεσματικότητας, ευελιξίας και ανθεκτικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επίσης, στη συμβολή των big data, της AI και γενικά των σύγχρονων τεχνολογιών στον τομέα. Μίλησε ακόμα για την ανάγκη μιας φιλικής προς το περιβάλλον πολιτικής στα logistics, καθώς και για την ανάγκη μιας πιο ολιστικής προσέγγισης.

Απόστολος Τζιμούρτας, chief communications officer, Όμιλος Ορφεύς Βεϊνόγλου: Έμφαση στη “last mile” εξυπηρέτηση του πελάτη και στην ανάγκη ευελιξίας των μεταφορικών εταιρειών (συνδυασμένης με οικονομικά βιώσιμες λύσεις) έδωσε ο chief communications officer του Ομίλου Ορφεύς Βεϊνόγλου Απόστολος Τζιμούρτας. Αναφέρθηκε στο σημερινό τοπίο των logistics, εκτιμώντας ότι ο κλάδος έχει σήμερα μια ηγετική θέση παρόμοια με αυτή που είχε πριν το marketing. Τόνισε ότι η αλλαγή κουλτούρας στον κλάδο δεν είναι εύκολη για μια χώρα με τις ιδιαιτερότητες της Ελλάδας (π.χ. πολλά νησιά) και ότι χρειάζονται πολλές επενδύσεις για να γίνει η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος. Ωστόσο, εκτίμησε ότι οι εταιρείες έχουν την πρόθεση να προβούν σε αυτές. Η πανδημία σήμανε μια «αλλαγή παραδείγματος» για τον κλάδο, σημείωσε ο κ. Τζιμούρτας.

Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής IOBE, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Στην κομβική σημασία των επενδύσεων για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics αναφέρθηκε ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ και καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νίκος Βέττας, σημειώνοντας ότι οι επενδύσεις συνολικά στη χώρα είναι περίπου στο μισό του επιπέδου το οποίο είναι στην υπόλοιπη Ευρώπη και περίπου στο μισό από εκει που ήταν στη χώρα μας πριν από την κρίση του 2008, συνυπολογίζοντας και τις επενδύσεις σε ακίνητα. Τα χρόνια της δεκαετούς κρίσης από το 2008-2018 είχαμε μια καθίζηση κυρίως των χερσαίων μεταφορών, από την άλλη συνολικά η αξία παραγωγής στον κλάδο ανέβηκε πολύ, από περίπου 6,4 δις συνολική αξία παραγωγής το 2008 σε 8,2 δις το 2018, λίγο περισσότερο το 2019 και μετά είχαμε πτώση το 2020 και το 2021, όπως ανέφερε. Στον κλάδο των logistics έχουμε άμεσα γύρω στους 90.000 εργαζόμενους, σημείωσε ο κ. Βέττας, ενώ αναφερόμενος σε έρευνα του ΙΟΒΕ σχετικά με τον έλεγχο της συνολικής αξίας που δημιουργείται στην ελληνική οικονομία, είπε ότι δημιουργεί μια αξία κοντα στα 9 δις, που είναι γύρω στο 5% του ΑΕΠ. Πρόκειται για έναν κλάδο με ισχυρή παρουσία φυσικού κεφαλαίου αλλά όλο και περισσότερο ανθρώπινου κεφαλαίου και με αυτήν την έννοια έχει τα στοιχεία, τη γεωγραφική βάση ώστε να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια, αν υπάρξουν βέβαια κατάλληλες επενδύσεις, υπογράμμισε.

Πέτρος Αρβανίτης, επικεφαλής Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Επενδύσεων, ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Την υποστήριξη της ΕΕ προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές σε σχέση με την επίτευξη των στόχων του Green Deal εξήρε ο επικεφαλής Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Επενδύσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Πέτρος Αρβανίτης, υπογραμμίζοντας στη συνέχεια τις απαραίτητες προϋποθέσεις που θεωρεί απαραίτητες για την ουσιαστική συμβολή του σιδηροδρομικού κλάδου στις εμπορευματικές μεταφορές και που αφορούν τους ακόλουθους τομείς: 1) επαρκείς σιδηροδρομικές συνδέσεις με τα κύρια σημεία πρόσβασης των εμπορευματικών μεταφορών (λιμάνια, βιομηχανικές περιοχές, αστικά κεντρα) 2) Οργανωμενα εμπορευματικά terminals σε καίρια σημεία επαρκώς συνδεδεμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο 3) Μεγάλα logistics centres και μεγάλα σημεία εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων και 4) σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο με επαρκή χωρητικότητα. Μόνο τα λιμάνια του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης είναι συνδεδεμένα με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η πρόσβασή τους χρειάζεται αναβάθμιση, σημείωσε, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη ανάπτυξης και επενδύσεων αναφορικά με τα εμπορευματικά terminals.

Λυκούργος Μανωλιάδης, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, Diakinisis: Στις πολυάριθμες και πολυεπίπεδες επιπτώσεις της covid-19 στην εφοδιαστική αλυσίδα αναφέρθηκε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Diakinisis Λυκούργος Μανωλιάδης, σημειώνοντας ότι το 98% των εταιρειών logistics επηρεάστηκαν από την κρίση, εκ των οποίων το 60% σημαντικά. Ως προς την προοπτική ανάκαμψης των εταιρειών, το 20% αναμένει γρήγορη ανάκαμψη, το 27% μέτρια ανάκαμψη, το 44% αργή ανάκαμψη και 2% καμία ανάκαμψη, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε. Η εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετώπισε προκλήσεις μέσα στην κρίση, αλλά ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν και ευκαιρίες, ανέφερε, όπως ο επαναπροσδιορισμός του ηλεκτρονικού εμπορίου και η ανάπτυξη ψηφιοποιημένων λύσεων, νέων τεχνολογιών και αυτοματισμών, εξαίροντας τη σημασία των συνεργασιών μεταξύ εταιρειών logistics αλλά και μεταξύ εταιρειών logistics και πελατών.

Το 30% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα προέρχεται από τα logistics, τόνισε ο κ. Μανωλιάδης, αναφερόμενος σε θέματα βιωσιμότητας. «Το ποσοστό είναι πολύ μεγάλο και οφείλουμε να αντιδράσουμε», είπε χαρακτηριστικά, παρουσιάζοντας απλές λύσεις που θα βοηθήσουν στη βελτίωση της κατάστασης, μεταξύ των οποίων η επιλογή χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην αποθήκη, συστήματα φωτισμού φιλικά προς το περιβάλλον, ανακύκλωση κάθε υλικού και χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, βελτιστοποίηση της συσκευασίας, κατασκευή αποθηκών καθ’ ύψος, η χρήση ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων και η επιλογή διαδρομής με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.

Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT): Στη γρήγορη αντίδραση των ναυτιλιακών γραμμών απέναντι στην αρχική μείωση παραγωγής που υπήρξε στην Κίνα λόγω covid-19 και που γρήγορα μετεξελίχθηκε σε έλλειψη κατανάλωσης συγκεκριμένων αγαθών σε χώρες όπως η Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα αναφέρθηκε ο εμπορικός διευθυντής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT) Τάσος Βαμβακίδης. Ως επακόλουθο αυτής της αβεβαιότητας της αγοράς, οι γραμμές παραγωγής εμπορευματοκιβωτίων επηρεάστηκαν σοβαρά και μείωσαν την παραγωγή κενών containers, που σε συνδυασμό με τη μειωμένη κατανάλωση δημιούργησαν μια πρωτόγνωρη κατάσταση, οδηγώντας σε μια κατακόρυφη αύξηση των θαλάσσιων ναύλων που επηρεάζει αρνητικά καταναλωτικές αγορές και της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης, πρόσθεσε. Η παραγωγή πληροφορίας είναι προστιθέμενη αξία για τις υπηρεσίες logistics, σημείωσε ακόμα ο κ. Βαμβακίδης, τονίζοντας την υποχρέωση προώθησης της πράσινης ανάπτυξης και της βιωσιμότητας στα logistics. Οι επενδύσεις δεν θα είχαν κανέναν αποτέλεσμα αν δεν επενδύαμε στον αθρώπινο παράγοντα και στην αποτελεσματικότητά του που έχει ως βάση την εκπαίδευση και την τεχνογνωσία, υπογράμμισε κλείνοντας.

Ορέστης Καβαλάκης, γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων: Ο κλάδος ανέπτυξε αντοχή μέσα στην πανδημία, εκτίμησε ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Ορέστης Καβαλάκης και έκανε λόγο για την ανάγκη μιας νέας κουλτούρας και ψηφιακού μετασχηματισμού του κλάδου. Επίσης, μίλησε για την ανάγκη αναδιοργάνωσης των διαδικασιών και αναβάθμισης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Ο κ. Καβαλάκης αναφέρθηκε ακόμα στις θεσμικές μεταρρυθμίσεις που προωθούνται από την κυβέρνηση και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα βοηθήσουν τις εταιρείες να αντεπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις. Έδωσε επίσης έμφαση στη συνεργασία με άλλα υπουργεία για την επίλυση χρόνιων προβλημάτων, όπως το χωροταξικό. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα δίνει ιδιαίτερο βάρος στα logistics, δήλωσε ο γενικός γραμματέας. Μίλησε για επιπλέον κίνητρα, χωροθέτησης, αδειοδότησης, φορολογικά κ.ά., για τις στρατηγικές επενδύσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος, Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής: Για τέσσερις κεντρικούς στόχους στον τομέα των logistics μίλησε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Θανάσης Ζηλιασκόπουλος: 1) Να γίνει η χώρα διαμετακομιστικός κόμβος 2) να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα των εθνικών logistics 3) να προωθηθούν η καινοτομία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός και 4) να επιτευχθεί η πράσινη, αειφόρος εφοδιαστική. Τόνισε ότι όσο πιο αποτελεσματικά λειτουργούν τα logistics τόσο σημαντικότερα είναι τα αποτελέσματα που φαίνονται όχι μόνο στην οικονομία μιας χώρας γενικά αλλά και στο καλάθι της νοικοκυράς. Μίλησε, επίσης, για ορισμένα εθνικά χαρακτηριστικά στο πεδίο των logistics, όπως είναι το πολύ μικρό μέγεθος του outsourcing, η έλλειψη αποτελεσματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, το μικρό μέγεθος των εταιρειών και η απουσία υπηρεσιών για τα διερχόμενα φορτία. Ωστόσο, εκτίμησε ότι αυτά αφήνουν και πολύ μεγάλο πεδίο για ανάπτυξη του κλάδου, στην οποία ανάπτυξη θα συμβάλουν τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ αλλά και γενικά οι δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.

Αναλυτικό πρόγραμμα συνεδρίου: https://www.hazliseconomist.com/en/event/logistics_challenges_and_opportunities/overview.

Πηγή: sofokleousin.gr