Όταν κάποιος αγοράζει ένα απομιμητικό προϊόν, κάποιος χάνει τη θέση εργασίας του. Η επιλογή προϊόντος από το παραεμπόριο, κοστίζει σε κάθε πολίτη 123 ευρώ, λόγω της απώλειας δημοσίων εσόδων. Αυτές τις δύο επισημάνσεις έκανε, νωρίτερα σήμερα στη Βουλή, ο αρμόδιος για το Εμπόριο υφυπουργός Νικόλαος Παπαθανάσης εξηγώντας τους λόγους που η κυβέρνηση αποφάσισε τη δημιουργία ενός ισχυρού μηχανισμού για την πάταξη του παράνομου εμπορίου.

Ο μηχανισμός αυτός, ο οποίος έχει προβλεφθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, που από σήμερα συζητείται στη Βουλή, θα είναι η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς. Θα είναι μια ισχυρή και ευέλικτη μονάδα, όπως τονίζει η κυβέρνηση, η οποία στην ατζέντα της θα έχει την πάταξη του εγκλήματος του παράνομου εμπορίου, την υγιή επιχειρηματικότητα, την αύξηση των δημοσίων εσόδων, την προστασία των καταναλωτών.

ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Η παράνομη διακίνηση και εμπορία αγαθών στην Ευρωπαϊκή Ένωση κοστίζει 48 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το 7,4% του συνόλου των πωλήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Οι συνέπειες του φαινομένου στην αγορά εργασίας, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ, αριθμούνται σε απώλεια περίπου 800.000 θέσεων εργασίας. Για την Ελλάδα, εκτός της απώλειας εσόδων, η συνέπεια είναι ότι το παραεμπόριο οδηγεί στην απώλεια 25.000 θέσεων εργασίας.

Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση του υφυπουργού Ανάπτυξης Νικόλαου Παπαθανάση. «Στην Ελλάδα το παραεμπόριο κοστίζει κάθε χρόνο, στην κάθε μία και στον καθένα από εμάς, περίπου 123 ευρώ. Δηλαδή 123 ευρώ φεύγουν από το πορτοφόλι της κάθε μιας και του καθενός και πηγαίνει στην λειτουργία του παραεμπορίου», δήλωσε ο υφυπουργός.

ΑΥΞΗΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ 600%

Την ίδια ώρα τα στοιχεία δείχνουν ένταση των ελέγχων για το παραεμπόριο, το τελευταίο έτος. Τα παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή του νομοσχεδίου που προβλέπει δημιουργία της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς.

Οι έλεγχοι για το παραεμπόριο από τις υπηρεσίες που εποπτεύει η ΓΓ Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, την περίοδο Ιούλιος 2018-Ιούλιος 2019 ανήλθαν σε 3.940. Οι έλεγχοι την περίοδο Ιούλιος 2019-Ιούνιος 2020 οι έλεγχοι ανήλθαν σε 27.519, δηλαδή αύξηση 598,5% στους ελέγχους.

«Η μάχη κατά του παραεμπορίου, πρέπει να ενώνει όλες τις πολιτικές δυνάμεις, γιατί αυτή η μάστιγα, στερεί δημόσια έσοδα, καταστρέφει υγιείς επιχειρήσεις, προωθεί τη μαύρη και ανασφάλιστη εργασία και προωθεί τη λαθρομετανάστευση», είπε ο κ. Γεωργιάδης και ενημέρωσε τους βουλευτές ότι την ώρα που η επιτροπή συνεδρίαζε βρισκόταν σε εξέλιξη γιγαντιαία επιχείρηση των αρχών, σε αποθήκη στο Περιστέρι, όπου βρέθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες απομιμητικά προϊόντα ένδυσης και υπόδησης αλλά και το μηχάνημα που τύπωνε τις στάμπες, που έφεραν το λογότυπο γνωστής εταιρείας αθλητικών ειδών.

«Δουλεύουμε πολύ. Μια βόλτα στην Ερμού τους περασμένους μήνες και μια σύγκριση πως ήταν η Ερμού πριν από ένα χρόνο, θα σας πείσει ότι είναι άλλη εποχή, η εποχή της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην πάταξη του παραεμπορίου. Μας ενδιαφέρει στα αλήθεια η πάταξη του παραεμπορίου», ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

«Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει βασικά προβλήματα του ελέγχου της αγοράς, της ρύθμισης της οικονομικής δραστηριότητας, της αντιμετώπισης του παράνομου εμπορίου, αντιμετωπίζει τις ιδιωτικές επενδύσεις, τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την έρευνα την καινοτομία», είπε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για το εμπόριο και τη βιομηχανία, Νικόλαος Παπαθανάσης. Για την Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς, είπε ότι στόχος είναι να σταματήσει η σύγχυση αρμοδιοτήτων και να προστατεύσει την αγορά, την επιχειρηματικότητα, τον καταναλωτή και να συνδράμει στην αύξηση των δημοσίων εσόδων. Όπως είπε στη νέα δομή θα λειτουργεί και η διεύθυνση εποπτείας ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ο κ. Παπαθανάσης ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου ότι από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι σήμερα, για την πάταξη του παράνομου εμπορίου, έχουν διενεργηθεί 16.000 έλεγχοι, έχουν κατασχεθεί 150.000 απομιμητικά προϊόντα και έχουν επιβληθεί πρόστιμα άνω του 1 εκατομμυρίου ευρώ.

Στη συζήτηση που προηγήθηκε ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Κέλλας ανέφερε ότι το νομοσχέδιο προάγει την καλή λειτουργία της αγοράς, την στήριξη της εργασίας και της επιχειρηματικότητας, ενισχύει την καινοτομία. «Πυξίδα της πολιτικής μας είναι, «όχι άλλα εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα», είπε ο βουλευτής και υπογράμμισε ότι οι διατάξεις έχουν σαφές αναπτυξιακό πρόσημο που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, σε διαρκή και μακρόπνοη ανάπτυξη.

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ανεπαρκές, πρόχειρο και ανίκανο να ρυθμίσει ένα θέμα με τη συνθετότητα και τις δυσκολίες του παραεμπορίου. Ανέφερε επίσης ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προγραμμάτισε τη δημιουργία διυπουργικής επιτροπής για τη σχεδίαση και την εκτέλεση ελέγχων, τον συντονισμό των επιμέρους ελεγκτικών μηχανισμών και τον απολογισμό του έργου τους, η οποία θα εξελισσόταν, κατά τα πρότυπα προηγμένων κρατών, σε Ανεξάρτητη Αρχή. Αντ’ αυτού, είπε, η κυβέρνηση της ΝΔ, ιδρύει τη ΔΙΜΕΑ, οργανική μονάδα του Υπουργείου Ανάπτυξης, εξαρτημένη από τη βούληση του Υπουργού, η οποία δεν μοιάζει ικανή για την πάταξη του παραεμπορίου και μοιάζει περισσότερο με ένα παρακλάδι αστυνομικής υπηρεσίας.

«Πρόκειται για νομοσχέδιο-σκούπα με διατάξεις ασύνδετες μεταξύ τους, που παραπέμπει σε πλειάδα υπουργικών αποφάσεων», ανέφερε ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης. Αναφορικά με τη νέα δομή ελέγχου, ο Μιχάλης Κατρίνης επισήμανε ότι συνιστά ένα μηχανισμό που δεν ακολουθεί καμία από τις σύγχρονες αρχές δημόσιας διοίκησης και εποπτείας, δεν χρησιμοποιεί ως υπόδειγμα αναφοράς άλλη ευρωπαϊκή χώρα. «Δημιουργείται μια αυτοτελής υπηρεσία με αυξημένες εκτελεστικές αρμοδιότητες, και σε ευαίσθητους τομείς (π.χ. δικαίωμα άρσης τηλεφωνικού απορρήτου και τήρησης αρχείου), η οποία καταπολεμά τα πάντα, από την ανταγωνιστικότητα μέχρι τα παράνομα κυκλώματα, επικαλύπτοντας ακόμα και αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ, πάντα υπό τις οδηγίες του Υπουργού και με το Διοικητή να διαθέτει απόλυτη εξουσία. Κι αυτό δημιουργεί προβληματισμό ως προς τη διαφάνεια και τα εχέγγυα που παρέχονται», είπε ο κ. Κατρίνης.

«Οι ρυθμίσεις στοχεύουν στη θωράκιση εμπορικών κερδών και της πώλησης των εμπορευμάτων των ομίλων με εξασφαλισμένο κέρδος», ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου η οποία παρατήρησε ότι το παραεμπόριο ποτέ δεν χτυπήθηκε στη ρίζα του, δηλαδή, οι μεγάλες εταιρείες – όμιλοι που έχουν και κράτη από πίσω τους, αλλά χτυπήθηκε μόνο η «μαρίδα» του παραεμπορίου. «Άλλωστε σε καμία περίπτωση τέτοιου είδους έλεγχοι δεν αναιρούν και τους βασικούς νόμους της ελεύθερης αγοράς, την κυριαρχία των μεγαλύτερων επιχειρήσεων έναντι των μικρότερων, τον καπιταλιστικό ανταγωνισμό που οδηγεί «το μεγάλο ψάρι να τρώει το μικρό», ούτε αναιρούν τις γενικότερες αντιλαϊκές πολιτικές», ανέφερε η βουλευτής του ΚΚΕ.

«Υπάρχει νομοθεσία για την πάταξη του παραεμπορίου και δεν χρειαζόταν τόσα πολλά επιπλέον. Αρκεί να εφαρμοζόταν», παρατήρησε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος που υπογράμμισε ότι η μη εφαρμογή των νόμων αποτελεί τη βασική πληγή της χώρας. «Εάν βέβαια βοηθήσει η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) με κόστος 25.000 ευρώ, που αφορά τη θέση ευθύνης ενός προϊσταμένου και δύο τμημάτων, θα ήταν ευχής έργο, αν και δεν συγκεκριμενοποιείται πόσα άτομα θα χρησιμοποιηθούν στα τμήματα αυτά ή συνολικά, ενδεχομένως σε συνεργασία με άλλα τμήματα», είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης.

«Βλέπουμε να δημιουργείται μια δομή η οποία θα στοχεύσει στο κυνήγι των μικρών, των φτωχοποιημένων. Μια δομή, η οποία δεν θα μπορέσει να ελέγξει τις τεράστιες ποσότητες παράνομων αγαθών κατά την εισαγωγή τους στη χώρα, την αποθήκευσή τους. Δραστηριότητα του ελέγχου που απαιτεί υψηλού επιπέδου προδιαγραφές και οργάνωση», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης και πρόσθεσε: «και πάλι η μεγάλη εικόνα αυτού του νομοσχεδίου είναι να έχουμε επικοινωνιακού χαρακτήρα κατασχέσεις και συλλήψεις των πολύ μικρών και φτωχοποιημένων και εξαθλιωμένων. Την ίδια στιγμή που οι μεγάλοι θα διαφεύγουν για ακόμη μια φορά από το νόμο».

Πηγή: sofokleousin.gr