Τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με κεφαλαιακή συμμετοχή από τον ιταλικό κολοσσό Fincantieri ανακοινώνουν τις επόμενες ώρες η κυβέρνηση και η Onex, σε μια κίνηση που δημιουργεί νέους συσχετισμούς και στο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, αφού η Fincantieri, ενδεχομένως και σε συνεργασία με την αμερικανική Lockheed, διατηρεί ενδιαφέρον για τις κορβέτες, δεδομένου ότι ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί σχετική συμφωνία με τη Γαλλία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Fincantieri, που περνά περίοδο θεαματικής ανάπτυξης των εργασιών της, καθώς έχει αναλάβει την κατασκευή των νέων φρεγατών του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στις εγκαταστάσεις της στις ΗΠΑ, ένα project αξίας 5,5 δισ. δολ. θα ενταχθεί με την Onex και την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC στο σχήμα που θα χρηματοδοτήσει τη διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έχοντας ενδιαφέρον μόνο για το στρατιωτικό σκέλος του ναυπηγικού συγκροτήματος, το οποίο θα διαχωριστεί από το εμπορικό κομμάτι.

Η ιταλική βιομηχανία διατηρεί στενούς δεσμούς με την Lockheed, που διεκδικούσε τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού και είναι ο μεγάλος χαμένος μετά τη συμφωνία με τους Γάλλους για τις Belhara. Από κοινού με τη Lockheed η Fincantieri κατασκευάζει σκάφη της κατηγορίας LCS (Littoral Combat Ship), τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια ανταγωνιστική πρόταση στις κορβέτες Gowind από τη Γαλλία, εξασφαλίζοντας έργο και στα Ελληνικά Ναυπηγεία. Σημειώνεται ότι η προμήθεια των κορβετών από τη Γαλλία δεν έχει οριστικοποιηθεί.

Η Fincantieri γίνεται ουσιαστικά ο καταλύτης για να προχωρήσει το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας από την Onex, το οποίο είχε μπει σε… φουρτούνα μετά την ανάθεση των φρεγατών στη γαλλική Naval Group, με τη συμφωνία να προβλέπει παραγωγή των νέων μονάδων του Ναυτικού αποκλειστικά στη Γαλλία, ενώ η Onex είχε συμφωνήσει με τη Lockheed ότι θα αναλάμβανε σημαντικό κατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα, σε περίπτωση που αναλάμβανε τις φρεγάτες ο αμερικανικός κολοσσός.

Ο ιταλικός όμιλος που εδρεύει στην Τεργέστη και διατηρεί μεγάλες μονάδες στις ΗΠΑ θα εισφέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, αναγκαία κεφάλαια για να… βγει η αριθμητική του σχεδίου διάσωσης, καθώς η DFC δεν επιθυμούσε να σηκώσει όλα τα βάρη, ενώ, παράλληλα, θα γίνει εγγυήτρια της βιωσιμότητας του στρατηγικού σκέλους των ναυπηγείων, η οποία θα ήταν εντελώς αμφίβολη χωρίς τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τις φρεγάτες.

Με αυτά τα δεδομένα, ανοίγει ο δρόμος και για την άμεση κατάθεση του σχεδίου εξυγίανσης των ναυπηγείων στο δικαστήριο, η οποία θα έπρεπε, βάσει της συμφωνίας με τους παλαιούς μετόχους, να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο ως τις 30 Σεπτεμβρίου, αλλά έχει καθυστερήσει λόγω των αναταράξεων που προκάλεσε η απώλεια της συμπαραγωγής των φρεγατών. Το σχέδιο, τουλάχιστον στην αρχική του μορφή (πιθανόν να υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους) προέβλεπε διαγραφή του 50% των συσσωρευμένων χρεών, ύψους 430 εκατ. ευρώ, επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και εξόφληση των δεδουλευμένων του προσωπικού, ύψους 35 εκατ. ευρώ.

Η συμφωνία με την Fincantieri έχει και σημαντικές διπλωματικές προεκτάσεις, σηματοδοτώντας την απομάκρυνση της Ιταλίας από την Τουρκία. Οι δύο χώρες είχαν σταθερά στενές διπλωματικές σχέσεις, αλλά η κυβέρνηση Ντράγκι, από την εποχή που ο Ιταλός πρωθυπουργός αποκάλεσε δημόσια «δικτάτορα» τον Ερντογάν, έχει δείξει τις προθέσεις της να απομακρυνθεί από την Άγκυρα.

Πηγή: sofokleousin.gr