Ενώ η αντιπαράθεση μεγαλομετόχων της Ελλάκτωρ βρίσκεται καθημερινά στο προσκήνιο της δημοσιότητας δίνοντας τροφή στο επιχειρηματικό ρεπορτάζ, τραπεζίτες, χρηματιστηριακοί παράγοντες και αναλυτές επισημαίνουν ότι το μεγάλο παιχνίδι οικονομικών συμφερόντων παίζεται αλλού και είναι υψηλού ρίσκου, εκκολάπτοντας κινδύνους όχι μόνο για τον κλάδο κατασκευών, αλλά και για το τραπεζικό σύστημα και την ελληνική  οικονομία γενικότερα.

Το φάντασμα ενός αθέατου μονοπωλιακού παίκτη πλανάται πάνω από την ελληνική οικονομία. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το αντίπαλο δέος για τον όμιλο Ελλάκτωρ, γίνεται βήμα-βήμα ένας επιχειρηματικός κολοσσός  δυσανάλογων διαστάσεων σε σχέση με τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, με ηγετική παρουσία σε πολλούς κλάδους – κατασκευές, ενέργεια, έργα ΣΔΙΤ/παραχωρήσεις, συγκοινωνίες, καζίνο  – αλλά και με τεράστια δανειακή έκθεση, η οποία θα διογκωθεί περαιτέρω  τα επόμενα χρόνια.

 Είναι “ο ελέφαντας στο δωμάτιο” κατά τη γνωστή έκφραση, το ζήτημα που κυβερνήσεις και μέσα ενημέρωσης προτιμούν να το αγνούν – σαν να μην υπάρχει.

Ο πόλεμος ανακοινώσεων των δύο ομάδων μεγαλομετόχων της Ελλάκτωρ θα αποτελεί σε λίγο γραφική λεπτομέρεια μπροστά στα ζητήματα που ανακύπτουν με την ταχεία γιγάντωση και την επέκταση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ  σε πολλούς επιχειρηματικούς τομείς, όπου κατέχει ήδη ή διεκδικεί δεσπόζουσα θέση.

 Πανταχού παρούσα

 Η εταιρεία που ξεκίνησε από ένα… τριάρι στα Εξάρχεια και εξελίχθηκε με τα χρόνια σε επιχειρηματικό γίγαντα, θεωρείται από πολλούς ότι συνιστά πλέον «συστημικό κίνδυνο», λαμβανομένων υπόψη των οικονομικών μεγεθών του, της εξάρτησης του αποκλειστικά  από την ελληνική αγορά και των  δανειακών του υποχρεώσεων.

Ο δανεισμός της υπολογίζεται σε 2,4 δισ. ευρώ και θα αυξηθεί περαιτέρω με τις νέες χρηματοδοτήσεις που θα λάβει για να πληρώσει το τίμημα του 1,5 δισ. για την Εγνατία Οδό και να καλύψει επίσης δαπάνες υλοποίησης του project στο Ελληνικό, το οποίοέχει επωμισθεί εξ ολοκλήρου μετά την αποχώρηση της Mohegan.

“Σε λίγο, κανένας δεν θα μπορεί να κινείται οδικά εκτός Αττικής χωρίς να πληρώνει διόδια στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ”, λένε οι κατασκευαστές, αναφερόμενοι στην εμπλοκή της εταιρίας στους μεγάλους  οδικούς άξονες. Πράγματι εκτός από την Εγνατία που πρόσφατα προστέθηκε στην… επικράτειά της με τίμημα 1,5 δισ. (!), ελέγχει τις εταιρείες ΝΕΑ ΟΔΟΣ και ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ με ποσοστό 100%, διαθέτει 17% στο μετοχικό κεφάλαιο της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ, ενώ συμμετέχει στην κατασκευή και λειτουργία σταθμών αυτοκινήτων. 

Ο έλεγχος του οδικού δικτύου δεν περιορίζεται στην είσπραξη διοδίων, αλλά και στο σύστημα πληρωμής κάθε εισιτηρίου. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει το 70% της Ανώνυμης Εταιρείας Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου – Hellas Smarticket ΑΕ, η οποία έχει αναλάβει για περίοδο δέκα ετών τη λειτουργία του αυτόματου συστήματος συλλογής κομίστρου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Συμμετέχει επίσης στην Κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (70%) – Indigital (15%) – AMCO (15%), η οποία ανέλαβε το σύστημα εισιτηρίων του ΟΑΣΘ,  ώστε εκτός από τος αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας να ελέγχει και τα λεωφορεία στη  Θεσσαλονίκης.

Μετά το οδικό δίκτυο ο όμιλος  βάζει στο στόχαστρο τις αερομεταφορές. Εκτός από την κατασκευή-εκμετάλλευση του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης, εκδηλώνει ενδιαφέρον για την διαχείριση περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των  οποίων εκείνο της Καλαμάτας, που εμφανίζει ευξανόμενη επιβατική και εμπορευματική κίνηση. Επίσης ενδιαφέρεται για λιμάνια. 

Τα κρατικά κονδύλια και η «κολεγιά» με ΔΟΛ

Τα «πέτρινα» χρόνια, όταν η εταιρεία και ο δημιουργός της Γιώργος Περιστέρης κυκλοφορούσαν στα Εξάρχεια, κανένας δεν θα μπορούσε να φανταστεί τη μεγαλειώδη πορεία  που ακολούθησε.

Δεν είναι τυχαίο ότι η ουσιαστική αφετηρία της πορείας αυτής ήταν η «κολεγιά» με τον ΔΟΛ του Χρήστου Λαμπράκη, με την επιστασία και προσωπική εμπλοκή του Σταύρου Ψυχάρη. Η οικοδόμηση του Μεγάρου Μουσικής ήταν το πλέον εμβληματικό έργο που ανέλαβε η τότε ΓΕΚ. Ομως για πολλά χρόνια δεν μπορούσε να παραληφθεί τυπικά, γιατί κανείς από τους αρμόδιους δεν ήθελε να υπογράψει τις υπερβάσεις κόστους που είχαν επιβληθεί…
 Πάντως η υπόθεση του Μεγάρου ήταν η φανερή πλευρά. Η αθέατη έχει έντονο παρασκήνιο, με τον πόλεμο ΔΟΛ- “Πήγασου”/Μπόμπολα να διεξάγεται και στον κατασκευαστικό τομέα.

Η διαφορά σήμερα είναι ότι δεν υπάρχει αντίπαλο δέος και η κατασκευαστική αγορά  ελέγχεται σχεδόν ολοκληρωτικά από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Κι αν έχουν βάση οι καταγγελίες των εφοπλιστών ότι μέσω Reggeborgh έχει «λόγο» και στην Ελλάκτωρ, τα πράγματα θα γίνουν πολύ χειρότερα – για την αγορά, τα συμφέροντα των μικρομετόχων και των φορολογούμενων.

Πηγή: sofokleousin.gr