Σε δημοσίευμα του το Bloomberg αναλύει την πορεία και τις αιτίες των ανατιμήσεων ενώ στοιχειοθετεί την εκτίμηση ότι οι πληθωριστικές πιέσεις που πυροδοτούν την ακρίβεια θα συνεχιστούν με εντονότερο ρυθμό.

Οι καταναλωτές σε όλον τον κόσμο πρόκειται να αντιμετωπίσουν ακόμη υψηλότερες τιμές σε καθημερινά είδη, προειδοποίησαν αυτήν την εβδομάδα σημαντικές πολυεθνικές εταιρείες από τον γίγαντα τροφίμων Unilever Plc έως τον κατασκευαστή λιπαντικών WD-40 Co. καθώς αντιμετωπίζουν δυσκολίες εφοδιασμού.

Ο κατασκευαστής του σαπουνιού Dove και των παγωτών Magnum αύξησε τις τιμές κατά περισσότερο από 4% κατά μέσο όρο το τελευταίο τρίμηνο, το μεγαλύτερο άλμα από το 2012 και επιπλέον έδωσε σήμα ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο έτος. Παρόμοιο μήνυμα δόθηκε από τη Nestle SA, την Procter & Gamble Co. και τη Danone SA, τα προϊόντα των οποίων κυριαρχούν στους διαδρόμους των σούπερ μάρκετ και στα ντουλάπια της κουζίνας.

«Βρισκόμαστε σε τουλάχιστον 12 μήνες πληθωριστικών πιέσεων», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Unilever, Άλαν Τζόουπ, σε συνέντευξή του στο Bloomberg Television. «Βρισκόμαστε σε ένα πληθωριστικό περιβάλλον μια φορά στις δύο δεκαετίες».
 

oosa

Μείγμα προκλήσεων

Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν ένα τρομερό μείγμα προκλήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και υψηλότερο κόστος για την ενέργεια, τις πρώτες ύλες, τη συσκευασία και τη ναυτιλία. Ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές καταναλωτικών αγαθών που ανέφεραν αποτελέσματα αυτήν την εβδομάδα εξέφρασαν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουν να περιορίσουν το μακροπρόθεσμο χτύπημα στην κερδοφορία, αυτό σημαίνει ότι το βάρος μετακυλίεται στους καταναλωτές, αυξάνοντας την πίεση στις τσέπες καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.

Ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ επιταχύνθηκε με τους ταχύτερους ρυθμούς από το 2008. Σε όλες τις ανεπτυγμένες οικονομίες, οι ανισορροπίες προσφοράς-ζήτησης μετά την πανδημία έχουν ωθήσει το ποσοστό πάνω από το 4% μόνο για δεύτερη φορά τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το κόστος της αντιστάθμισης του πληθωρισμού την επόμενη δεκαετία αυξήθηκε την Παρασκευή στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 25 ετών.

Η επιστροφή της ισχύος των τιμών σηματοδοτεί μια ριζική αλλαγή στην παγκόσμια οικονομία και θέτει μια νέα πρόκληση για τους κεντρικούς τραπεζίτες μετά από χρόνια υποτίμησης των στόχων για τον πληθωρισμό. Στο πλαίσιο αυτό προσπαθούν να καταλάβουν εάν θα πρέπει να επισπεύσουν την άρση των κινήτρων από τις οικονομίες που έχουν καταστραφεί από την πανδημία ή αν πρέπει να αντέχουν επειδή οι αυξήσεις των τιμών είναι προσωρινές.

«Αυτή είναι μια ιστορία που παρατηρείται σε όλο τον κόσμο», δήλωσε η Jennifer Lee, ανώτερη οικονομολόγος στην BMO Capital Markets. «Είναι κάτι στο οποίο οι καταναλωτές πρέπει να παραιτηθούν αυτήν τη στιγμή».

Το πληθωριστικό βάρος

Οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών ανταποκρίνονται στο αυξανόμενο κόστος:

uniliver

Οι εταιρείες συνήθως αυξάνουν τις τιμές σταδιακά, γι’ αυτό η έναρξη μιας πληθωριστικής περιόδου συνήθως βλάπτει περισσότερο την κερδοφορία. Εάν μετακυλήσουν τις αυξήσεις κόστους πολύ γρήγορα, οι αγοραστές θα στραφούν σε φθηνότερα προϊόντα από τους ανταγωνιστές ή θα αναβάλλουν τις αγορές τους. Ορισμένα προϊόντα είναι επίσης κλειδωμένα σε συμβόλαια, με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν να φθάσουν ανατιμημένα στην τσέπη των καταναλωτών.

«Δεν μπορείτε να μεταφέρετε αυξήσεις από τη μια μέρα στην άλλη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Nestle, Mark Schneider, στο Bloomberg TV αυτήν την εβδομάδα. «Αλλά τώρα αυτή η δράση βρίσκεται σε εξέλιξη». Η συνολική τιμολόγηση της Nestle αυξήθηκε κατά 2,1% το τρίτο τρίμηνο, η ταχύτερη των τελευταίων πέντε ετών.

Οι καταναλωτές στις αναδυόμενες αγορές έχουν αντιμετωπίσει μέχρι τώρα τον μεγαλύτερο πληθωρισμό, όπως φαίνεται στα αποτελέσματα της Nestle. Ο ελβετικός γίγαντας τροφίμων, που φτιάχνει καφέ Nespresso και πίτσες DiGiorno, αύξησε τις τιμές σε τέτοιες χώρες κατά 2,6% τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, τρεις φορές το ρυθμό των ανεπτυγμένων αγορών. Η Schneider αναμένει ότι τα περιθώρια θα μειωθούν φέτος, δεδομένης της χρονικής καθυστέρησης που απαιτείται για να μετακυλήσει το υψηλότερο κόστος. Στη συνέχεια, θα πρέπει να συνεχίσουν να βελτιώνονται το 2022.

«Αυτό που βλέπουμε από το μέτωπο του πληθωρισμού είναι ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί και, φυσικά, εργαζόμαστε για την τιμολόγηση για να καλύψουμε το μεγαλύτερο μέρος αυτού», είπε ο Schneider.

Η Danone έχει επίσης υποδείξει ότι οι αγοραστές στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ δεν θα ξεφύγουν από την πίεση. Αναμένει ότι το κόστος θα αυξηθεί περίπου κατά 9% το δεύτερο εξάμηνο του έτους. «Θα μπορούσαμε να δούμε ακόμη υψηλότερους ρυθμούς πληθωρισμού το επόμενο έτος», δήλωσε ο Γενικός Οικονομικός Διευθυντής Juergen Esser σε τηλεδιάσκεψη.

Η P&G, κατασκευαστής μαλακτικών υφασμάτων Downy και ιστών προσώπου Puffs, αναμένει 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε έξοδα αυτό το οικονομικό έτος από αυξημένα έξοδα εμπορευμάτων και μεταφοράς. Αυξάνει τις τιμές σε πολλά προϊόντα και λέει ότι η κατάσταση θα συνεχίσει να «εξελίσσεται».

Η Federal Reserve ανέφερε σε έκθεση για την οικονομία των ΗΠΑ αυτή την εβδομάδα ότι πολλές εταιρείες επιδεικνύουν «μεγαλύτερη ικανότητα να μεταφέρουν αυξήσεις κόστους στους πελάτες εν μέσω ισχυρής ζήτησης».

Ένα μέτρο των προσδοκιών για τον πληθωρισμό των ΗΠΑ έχει εκτιναχθεί στο υψηλότερο επίπεδο από το 2005 – ένα σημάδι ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές χάνουν την εμπιστοσύνη τους στην ιδέα του «παροδικού» πληθωρισμού. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η αύξηση των τιμών κατευθύνεται προς ένα ποσοστό που υπερδιπλασιάζει τον στόχο του BOE.

Οι Βρετανοί καταναλωτές είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι καθώς το Brexit μεγεθύνει τις προκλήσεις. Ο τομέας της φιλοξενίας της χώρας δεν έχει περίπου 500.000 εργαζόμενους και αντιμετωπίζει πληθωρισμό κόστους έως και 18%, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Τροφίμων και Ποτών. Οι μισθοί για τους φορτηγατζήδες αυξάνονται καθώς η μεταφορά εμπορευμάτων γίνεται εφιάλτης για τους παντοπωλείς του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η πίεση των τιμών δεν είναι μεμονωμένη σε καθημερινά είδη. Οι αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο ξοδεύουν περίπου ένα τέταρτο περισσότερο από ένα χρόνο πριν, καθώς η αυξανόμενη ζήτηση συγκρούεται με τη χαμηλή διαθεσιμότητα, σύμφωνα με την Auto Trader Group Plc. Είπε ότι το 17% των οχημάτων ηλικίας μικρότερης του ενός έτους είναι πιο ακριβά από τα νέα αντίστοιχα.

Ο Jay Rembolt, CFO της WD-40, κατασκευαστής βιομηχανικών λιπαντικών και καθαριστικών με έδρα το Σαν Ντιέγκο, δήλωσε σε τηλεδιάσκεψη ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει «σημαντικές αυξήσεις» στο κόστος μεταφοράς και στα τέλη των προμηθευτών. Ανεβάζει τις τιμές ως απάντηση.

«Βλέπουμε ότι οι τιμές θα παραμείνουν αυξημένες μέχρι τα μέσα του επόμενου έτους προτού αρχίσουμε να βλέπουμε κάποια ανακούφιση στο μέτωπο της εφοδιαστικής αλυσίδας», δήλωσε ο Lee στην BMO. «Είναι ένας μεγάλος αγώνας για να τα καταφέρεις».

Πηγή: Bloomberg

Πηγή: sofokleousin.gr