Την “τάξη και ηρεμία” που επικρατεί στον κατασκευαστικό κλάδο, όπου οι  “εθνικοί έργολάβοι” έχουν βρεί modus vivendi, έρχεται να διαταράξει πάλι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, διερευνώντας στοιχεία και ενδείξεις για ενδεχόμενη λειτουργία καρτέλ στα δημόσια έργα. Εταιρείες και κορυφαία στελέχη τους ενδέχεται να βρεθούν υπό την απειλή  αυστηρών οικονομικών κυρώσεων, νεότευκτες συμμαχίες και μετοχικές συνεργασίες μπορεί να διαλυθούν αναγκαστικά, εμπλοκές θα ανακύψουν στις αναθέσεις και στην υλοποίηση  δημοσίων έργων.

Ολα βέβαια εξαρτώνται από το τι θα βγάλουν οι έρευνες της Επιτροπής, αν θα διαπιστωθούν παραβάσεις της νομοθεσίας και πόσο σοβαρές θα είναι. Οι επιπτώσεις θα είναι ιδιαίτερα επαχθείς για τις “υπότροπες” εταιρείες, που συμμετείχαν και παλαιότερα σε αθέμιτες  συμπράξεις με στόχο την κατανομή και την υπερτιμολόγηση δημοσίων έργων, εν

Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού επιταχύνεται μετά από καταγγελίες και εισέρχεται  σε κρίσιμη φάση. Χθες στελέχη της πραγματοποίησαν έφοδο στις πέντε μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες, που έχουν αποσπάσει τουλάχιστον το 80% των δημοπρατηθέντων έργων την τελευταία τριετία.

Η παλιά “αμνηστία” και οι υπότροποι

Στα επιτελεία των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου επικρατεί έντονη ανησυχία για τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων, καθώς μαζί με τις εταιρείες τους μπορεί να βρεθούν και οι ίδιοι αντιμέτωποι με τη δικαιοσύνη.

Οι εμπλεκόμενοι στο παλιό καρτέλ, για το οποίο η Επ. Ανταγωνισμού επέβαλε μεγάλα πρόστιμα, έχουν απαλλαγεί από ποινικές ή άλλες ευθύνες με χαριστική νοθετική ρύθμιση. Ομως αυτή αφορά μόνο το καρτέλ του 2017 και  δεν καλύπτει όσους “πιαστούν τώρα στα πράσα”. Εάν κάποιες  εταιρείες βρεθούν υπότροπες, οι διοικήσεις τους θα αντιμετωπίσουν μεγάλες ποινικές ευθύνες.

Επισημαίνεται ότι στις έρευνες που έγιναν χθες σε γραφεία και εγκαταστάσεις των τεχνικών εταιρειών  7ης τάξης (Αβαξ, Ιντρακάτ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Μυτιληναίος),  αφαιρέθηκαν φάκελοι, σημειώσεις, σκληροί δίσκοι και data από κινητά, προκειμένου να εξαταστούν ενδελεχώς από τις υπηρεσίες της Επιτροπής και να χρησιμοποιηθούν σε διασταυρώσεις στοιχείων.

Η υπόθεση με τις συμμετοχές της Reggeborgh

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε εν συνεχεία η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρει ότι «εξετάζει τυχόν επιπτώσεις της ύπαρξης κοινών συμμετοχών (common ownership / common shareholding) σε επιχειρήσεις του κλάδου, στις συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού εντός αυτού».

Αυτή η διατύπωση σημαίνει ότι  ο έλεγχος συνδέεται με τον φάκελο της υπόθεσης περί “κοινής ιδιοκτησίας” επιχειρήσεων του κατασκευαστικού κλάδου.  
Ο φάκελος αυτός άνοιξε πέρυσι και ο πρώτος γύρος των ερευνών ολοκληρώθηκε προ εξαμήνου. Αφορούσε πρωτίστως – ή μόνον – τη συμμετοχή της Reggeborgh στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Ελλάκτωρ.

Εν τω μεταξύ το ολλανδικό γκρουπ αποχώρησε «θεαματικά» από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μετά από πιέσεις της ελληνικής και της ευρωπαϊκής αρχής Ανταγωνισμού.
 Φαίνεται όμως ότι για την Επ. Ανταγωνισμού το θέμα δεν έχει κλείσει, καθώς υπάρχουν καταγγελίες ότι η Reggeborgh διατηρεί έμμεση συμμετοχή μικρότερη του 5% στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ ελέγχει μετοχικά την Ελλάκτωρ, που είναι η βασική ανταγωνίστρια της.

Αν η Επιτροπή επιβεβαιώσει αυτή τη συμμετοχή, σε συνδυασμό και με άλλα στοιχεία μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα συντονισμένης δράσης των δύο εταιρειών. Δεδομένου ότι η Ακτωρ/Ελλάκτωρ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχαν καταδικαστεί το 2017 ως συμμετέχουσες στο καρτέλ των κατασκευαστικών εταιρειών που λειτουργούσε έως το 2016, θα θεωρηθούν υπότροπες.
Αυτό έχει σοβαρές ποινικές συνέπειες για τους διοικούντες των δύο εταιρειών, οι οποίοι οπως προαναφέρθηκε, δεν καλύπτονται από την χαριστική νομοθετική ρύθμιση για το παλιό καρτέλ.
Επίσης, εάν κάποια εταιρεία βρεθεί υπό κατηγορία, θα είναι πολύ δύσκολο για την κυβερνητική πλειοψηφία να φέρει στη Βουλή προς ψήφιση κάποια μεγάλη σύμβαση που την αφορά – όπως αυτή της Εγνατίας στην περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Πηγή: sofokleousin.gr