Η Ελληνικά Πετρέλαια ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Β’ τριμήνου 2020, με τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA να ανέρχονται στα 63 εκατ. ευρώ για το τρίμηνο και στα 191 εκατ. ευρώ για το Α’ εξάμηνο.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Πετρέλαια, Ανδρέας Σιάμισιης, επεσήμανε: «Οι συνθήκες κατά τη διάρκεια του B’ Τριμήνου ήταν πρωτόγνωρες, με επιπτώσεις σε πολλά επίπεδα και ιδιαίτερα στην αγορά πετρελαιοειδών, καθώς ο περιορισμός των μετακινήσεων και η πτώση στην αεροπορική κίνηση οδήγησαν σε σημαντικά μειωμένη ζήτηση.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι προσπάθειές μας εστιάστηκαν κυρίως στη διαχείριση αυτής της κρίσης και στη προσαρμογή του επιχειρηματικού μοντέλου στη νέα πραγματικότητα. Τα αποτελέσματα είναι θετικά, καθώς διατηρήσαμε υψηλά επίπεδα ασφαλούς λειτουργίας και πετύχαμε ομαλό εφοδιασμό σε όλες τις αγορές μας, αξιοποιώντας παράλληλα και τις εμπορικές ευκαιρίες που εμφανίστηκαν με ουσιαστική συνεισφορά.

Ταυτόχρονα όμως, προωθήσαμε και στρατηγικές κινήσεις, με πρόοδο στο έργο ΑΠΕ στην Κοζάνη, έναρξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού στον Όμιλο, αλλά και λανσάρισμα νέων προϊόντων προστιθέμενης αξίας στα δίκτυα πρατηρίων.

Κύριοι στόχοι μας για τους επόμενους μήνες, είναι η πετυχημένη υλοποίηση του προγράμματος συντήρησης του Διυλιστηρίου Ασπροπύργου, καθώς και η επιτάχυνση της αναπτυξιακής στρατηγικής του Ομίλου», κατέληξε ο ίδιος

Στοιχεία

Όπως ανακοίνωσε σήμερα η εταιρεία, οι τελευταίοι μήνες χαρακτηρίστηκαν από τη σημαντική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας παγκοσμίως, ενώ τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 επέφεραν και την αντίστοιχη μείωση στη ζήτηση για καύσιμα. Η κρίση επηρέασε ιδιαίτερα το κλάδο αερομεταφορών, με τη μείωση της αεροπορικής δραστηριότητας στο Β’ τρίμηνο να φτάνει το 81%, ενώ στην Ελλάδα, οι τουριστικές αφίξεις για το Α’ εξάμηνο ήταν μειωμένες κατά 77%. Η σημαντική πτώση στη διεθνή ζήτηση προϊόντων, σε συνδυασμό με τη συμφωνία για περιορισμό της παραγωγής αργού (ΟPEC ++) με αποτέλεσμα την αύξηση στις τιμές των αργών, οδήγησε σε υποχώρηση των διεθνών περιθωρίων διύλισης στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά.

Σημαντική πρόκληση που αντιμετώπισαν πολλά διυλιστήρια στη περιοχή, ήταν η αδιάλειπτη λειτουργία των διυλιστηρίων μέσα σε ένα περιβάλλον σημαντικών προκλήσεων και η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων για τα προϊόντα.  

Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, ο όμιλος διατήρησε υψηλά επίπεδα λειτουργίας, με την παραγωγή των διυλιστηρίων να ανέρχεται σε 3,7 εκατ. τόνους (αντίστοιχα με το 2019), αξιοποιώντας τους μεγάλους αποθηκευτικούς χώρους στα διυλιστήρια του, ενώ ταυτόχρονα, προβαίνοντας σε εμπορικές συναλλαγές και χρηματοοικονομικά παράγωγα, απέφυγε υπερβολική έκθεση σε κίνδυνο απώλειας λόγω τιμών και αξιοποίησε τη δομή της αγοράς (contango market structure) για να διασφαλίσει βελτίωση των αποτελεσμάτων από διεθνείς συναλλαγές.

Αναφορικά με τα δημοσιευμένα κατά τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ) Αποτελέσματα, η σταδιακή ανάκαμψη των τιμών αργού και προϊόντων από τα χαμηλά επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στις αρχές του Β’ τριμήνου, οδήγησε σε κέρδη από αποτίμηση αποθεμάτων ύψους 26 εκατ. ευρώ. μειώνοντας μερικώς τη σημαντική απώλεια που κατέγραψε το Α’ τρίμηνο και διαμορφώνοντας τα Δημοσιευμένα Κέρδη EBITDA στα 76 εκατ. ευρώ.

Ισχυρός ισολογισμός, μειωμένο χρηματοοικονομικό κόστος

Ο όμιλος συνεχίζει την πολιτική διαχείρισης ισολογισμού για μεγιστοποίηση ρευστότητας και επάρκεια χρηματοδότησης. Σε εξέλιξη βρίσκονται διαπραγματεύσεις για την αναχρηματοδότηση των πιστωτικών γραμμών που λήγουν στους επόμενους μήνες, με σκοπό την βελτίωση του προφίλ ωρίμανσης των δανειακών υποχρεώσεων του ομίλου.

Το χρηματοοικονομικό κόστος διατηρείται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών, σημειώνοντας μείωση 15% σε σχέση με πέρυσι. Ο Καθαρός Δανεισμός στο Β’ τρίμηνο διαμορφώθηκε στα 1,8 δισ. ευρώ, με τον συντελεστή μόχλευσης στο 48%, σημειώνοντας βελτίωση συγκριτικά με το προηγούμενο τρίμηνο.  

Στρατηγική και κυριότερες εξελίξεις στη διάρκεια του Β’ τριμήνου:

Η σταδιακή άρση των μέτρων περιορισμού από τα μέσα στου Β’ Τριμήνου τόσο στη χώρα μας, όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, οδήγησαν σε ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας και της κατανάλωσης καυσίμων, που εξακολουθεί όμως να υπολείπεται της αντίστοιχης περσινής περιόδου, κυρίως σε κλάδους όπως ο τουρισμός, οι αερομεταφορές και η ακτοπλοΐα. Ο Όμιλος παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, με κύριο γνώμονα την υγεία και ασφάλεια προσωπικού και συνεργατών στις εγκαταστάσεις του, ιδιαίτερα εν όψει του προγράμματος συντήρησης του Διυλιστηρίου Ασπροπύργου και προσαρμόζει, αντίστοιχα, τον τρόπο λειτουργίας του.

Επενδύσεις 130 εκατ. ευρώ στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου

Στις 28 Αυγούστου ξεκινά το εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης στο Διυλιστήριο Ασπροπύργου, με τη σταδιακή προσωρινή παύση λειτουργίας των βασικών μονάδων. Το πρόγραμμα θα διαρκέσει 9 βδομάδες, δυο επιπλέον από το προβλεπόμενο, ώστε να περιλάβει επιπλέον μέτρα ασφάλειας για αποφυγή κρουσμάτων covid-19. Το πρόγραμμα, συνολικού κόστους 130 εκατ. ευρώ, είναι το μεγαλύτερο αντίστοιχο έργο στην ιστορία του Ομίλου. Εκτός από εργασίες συντήρησης σε όλες τις μονάδες, περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 60 εκατ. ευρώ, με έργα που θα ολοκληρωθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος και αφορούν, κυρίως, στον τομέα ασφάλειας και περιβάλλοντος, με αναμενόμενη περαιτέρω μείωση εκπομπών μικροσωματιδίων (PMs) του διυλιστηρίου κατά 50%.

Στην τελική ευθεία η δημιουργία του μεγαλύτερου Φωτοβολταϊκού Πάρκου στη Κοζάνη

Σε ό,τι αφορά την ουσιαστική διείσδυση στις ΑΠΕ με την υλοποίηση του μεγάλου Φ/Β έργου 204MW στην Κοζάνη, για το οποίο αναμένεται κλείσιμο της συναλλαγής το Γ’ Τρίμηνο 2020, έχει ήδη οριστικοποιηθεί η βέλτιστη τεχνική λύση, ενώ αναμένεται να εξασφαλιστεί και η χρηματοδότηση εντός του έτους.

Προχωρά κανονικά η διαγωνιστική διαδικασία για την ΔΕΠΑ

Επιπλέον, σε ότι αφορά τις διαδικασίες πώλησης των εταιρειών της ΔΕΠΑ που συμμετέχει η ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες due diligence (συλλογή και ανάλυση στοιχείων και πληροφοριών από τις εταιρίες που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία).

Προστιθέμενη αξία στον όμιλο από την εκκίνηση του προγράμματος Ψηφιακού Μετασχηματισμού

Τέλος, ξεκίνησε επίσημα το πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού, με συνολικά εκτιμώμενα ετήσια οφέλη σε επίπεδο EBITDA άνω των 50 εκατ, ευρώ εντός τριετίας.

Διεθνής και εγχώρια αγορά καυσίμων

Σημαντική υποχώρηση περιθωρίων διύλισης και ανάκαμψη τιμών αργού

Οι διεθνείς τιμές αργού διαμορφώθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2003, με τις τιμές Brent στα $30/bbl κατά μέσο όρο – υποχωρώντας και κάτω από τα $20/bbl κατά τη διάρκεια του Απριλίου – έχοντας σημειώσει πτώση $45/bbl από τις αρχές του έτους. Πάντως, από τον Μάιο καταγράφουν σταδιακή ανάκαμψη, σε συνέχεια της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως.

Τα περιθώρια του ντίζελ και της βενζίνης, που αποτελούν τα βασικά προϊόντα των διυλιστηρίων του Ομίλου,  υποχώρησαν σε πολυετή χαμηλά, λόγω κατάρρευσης της ζήτησης ιδιαίτερα στο πρώτο μισό του Β’ Τριμήνου, αλλά και των υψηλών αποθεμάτων παγκοσμίως. Σε συνδυασμό με την ενίσχυση των τιμών Urals σε επίπεδα υψηλότερα έναντι των αντίστοιχων του Brent, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης οδηγήθηκαν στα χαμηλότερα επίπεδα ιστορικά. Συγκεκριμένα, τα περιθώρια για διυλιστήρια τύπου FCC κυμάνθηκαν στα $0,5/bbl, ενώ τα περιθώρια Hydrocracking στα $0,1/bbl.

Η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα τόσο με το προηγούμενο τρίμηνο, όσο και με το αντίστοιχο περσινό, στο 1,10 κατά μέσο όρο για το Β’ τρίμηνο.

Μείωση ζήτησης στην εγχώρια αγορά καυσίμων

Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, στους 1,6 εκατ. ΜΤ, καθώς ο πενταπλασιασμός των συνολικών όγκων πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης, λόγω περιορισμών στις μετακινήσεις και χαμηλών τιμών, αντιστάθμισε τη μεγάλη μείωση ύψους 24% της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Η αδασμολόγητη αγορά κατέγραψε ακόμη μεγαλύτερη μείωση (-58%), λόγω κατάρρευσης της ζήτησης αεροπορικών καυσίμων (-94%) και μείωσης στα ναυτιλιακά καύσιμα άνω του 40%.

Κυριότερα στοιχεία για τις επιμέρους επιχειρηματικές δραστηριότητες:

Διύλιση, εφοδιασμός και εμπορία

­ Το Β’ τρίμηνο 2020, τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA του κλάδου Διύλισης, Εφοδιασμού και Πωλήσεων ανήλθαν στα 40 εκατ. ευρώ.

­ Η παραγωγή διαμορφώθηκε στους 3,7 εκατ. τόνους, σε επίπεδα αντίστοιχα με πέρυσι, επιτρέποντας τη χρήση των αποθηκευτικών χώρων για συναλλαγές contango, ενώ οι πωλήσεις ανήλθαν σε 3,6 εκατ. τόνους (-12%).

­ Η απόδοση προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα, ενώ και το μίγμα πρώτων υλών ήταν σημαντικά διαφοροποιημένο, λόγω και του μοντέλου λειτουργίας ΙΜΟ του διυλιστηρίου Ασπροπύργου.

Πετροχημικά

­ Τα Συγκρίσιμα EBITDA ανήλθαν στα 16 εκατ. ευρώ(-43%) στο Β’ Τρίμηνο 2020, κυρίως λόγω των αδύναμων διεθνών περιθωρίων πολυπροπυλενίου.

Εμπορία

­ Στην εγχώρια εμπορία, η κατάρρευση της αγοράς αδασμολόγητων καυσίμων και η μείωση ζήτησης στην εγχώρια αγορά, λόγω μέτρων περιορισμού μετακινήσεων, οδήγησαν σε σημαντική υποχώρηση τους όγκους πωλήσεων και την κερδοφορία, με τα συγκρίσιμο EBITDA Β’ τριμήνου στα -1 εκατ. ευρώ.

­ Στη Διεθνή Εμπορία, αντίστοιχα, καταγράφηκε μείωση όγκων και συνεισφοράς, με τα Συγκρίσιμα EBITDA Β’ τριμήνου στα 10 εκατ. ευρώ (-30%).

Συμμετοχές

­ Η συνεισφορά της ΔΕΠΑ και των θυγατρικών της εταιρειών στα ενοποιημένα καθαρά κέρδη του ομίλου για το Β’ τρίμηνο 2020 (εξαιρουμένης της επίπτωσης της υπόθεσης διαιτησίας με BOTAS), ανήλθε στο Euro1 εκατ..  

­ Το EBITDA της Elpedison για το Β’ τρίμηνο 2020 διαμορφώθηκε στα 11 εκατ, ευρώ, σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με πέρυσι, λόγω αυξημένης παραγωγής.

Πηγή: sofokleousin.gr