Με μεθοδικές κινήσεις οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες αμυντικού εξοπλισμού προσπαθούν να αποκτήσουν προβάδισμα στη μάχη για το συμβόλαιο-μαμούθ της προμήθειας φρεγατών (4 δισ. δολ.) και για την ανάληψη άλλων μεγάλων παραγγελιών που αφορούν το πρόγραμμα αναβάθμισης του Πολεμικού Ναυτικού.

Για να κερδίσουν το μεγάλο συμβόλαιο είναι διατεθειμένες να συμπράξουν με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – που περιήλθαν πρόσφατα στον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, ενώ έχουν κλείσει ήδη συμφωνίες με ελληνικές επιχειρήσεις που μπορούν να αναλάβουν υπεργολαβίες.

Η Lockheed Martin που συμμετέχει σε προγράμματα εκσυγχρονισμού του ελληνικού ΠΝ (αναβαθμίσεις φρεγατών τύπου MEKO-200) και είναι βασικός υποψήφιος για την ανάληψη κατασκευής-προμήθειας των 4 νέων φρεγατών, ανακοίνωσε ήδη τη συγκρότηση ομάδας ελληνικών επιχειρήσεων-συνεργατών που θα συμμετάσχουν στο project – εάν βέβαια οι Αμερικανοί  εξασφαλίσουν την παραγγελία.

 Οι εγχώριοι εταίροι-υπεργολάβοι

Οι επιχειρήσεις αυτές θα συμμετάσχουν και στα εν εξελίξει προγράμματα. Με την υποστήριξη της εδώ αμερικανικής πρεσβείας, η ομάδα αυτή θα διευρυνθεί, συμπεριλαμβάνοντας κι άλλες ελληνικές επιχειρήσεις που μπορούν να αναλάβουν υπεργολαβίες.

Στην πρώτη λίστα που ανακοινώθηκε συμπεριλαμβάνονται οι εταιρείες Intracom Defense Electronics, METKA/Μυτιληναίος, Oceanking, Ακμων, Endeavor Integrated Solutions, ALS Naval Ship Design και Aeroservices. 

Οι συμφωνίες αφορούν συγκεκριμένους τομείς συνεργασίας, που αντιστοιχούν στις δυνατότητες των εταιρειών. Εκτιμαται ότι θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες απασχόλησης εξειδικευμένων επιχειρήσεων και θα διευκολύνουν τις προσπάθειες για αναζωογόνηση της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας.

 Πιέζει η Ουάιγκτον

Την περασμένη εβδομάδα στελέχη της  Lockheed Martin συναντήθηκαν στην Αθήνα με εκπροσώπους των συνεργαζόμενων ελληνικών εταιρειών. Παρών στη συνάντηση και ο πρέσβυς των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος δήλωσε:

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ είναι 100% σύμφωνη με την πρόταση του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ για το Πρόγραμμα Εκσυγχρονισμού των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας, το οποίο αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για επέκταση και εμβάθυνση της εξαιρετικής ναυτικής συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας. Η πρότασή μας υποστηρίζεται από μια διακρατική συμφωνία, που προσφέρει ένα υπαρκτό και πολύ ικανό πλοίο- και όχι μόνο μια ιδέα σχεδιασμένη στο χαρτί – με ένα απαράμιλλο πρόγραμμα για την κατασκευή του στην Ελλάδα. Θα ενισχύσει την αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας και θα δημιουργήσει περισσότερες από χίλιες άμεσες θέσεις εργασίας στο ναυπηγικό κλάδο και περισσότερες από χίλιες έμμεσες θέσεις εργασίας σε ολόκληρο τον ελληνικό ναυτιλιακό κλάδο.

» Γνωρίζω ότι η Lockheed Martin είναι πρόθυμη να συμμετάσχει στην αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, και είναι απολύτως σύμφωνη να συνεργαστεί με τον Γιώργο Προκοπίου, έναν σπουδαίο φίλο των Ηνωμένων Πολιτειών, ο οποίος μόλις απέκτησε τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

Κλιμακώνεται λοιπόν και σε διπλωματικό επίπεδο η μάχη των διεκδικητών της μεγάλης προμήθειας των φρεγατών, που η έκβαση της μπορεί να καθορίσει το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Οπως σημείωνε το sofokleousin σε πρόσφατο σχετικό δημοσίευμα,

«Ενα οικονομικό και διπλωματικό θρίλερ θα βρίσκεται σε εξέλιξη όλο το καλοκαίρι και από την έκβαση του θα κριθεί η τύχη των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων της χώρας, Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχουν οι Αμερικανοί, που διαμηνύουν με όλους τους τρόπους στην κυβέρνηση, ακόμη και με διαρροές στον Τύπο, την ετοιμότητά τους για συνεργασία με τα δύο ναυπηγεία στο πρόγραμμα των νέων φρεγατών, ενώ ταυτόχρονα θέτουν πολύ αυστηρούς όρους σχετικά με τα υπέρογκα χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας.
Κλειδί για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των δύο μεγάλων ναυπηγικών συγκροτημάτων είναι το πρόγραμμα των 4 δισ. ευρώ για τις τέσσερις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Η αμερικανική κυβέρνηση και η Lockheed Martin έχουν υποβάλει πρόταση συμπαραγωγής των τριών από τις τέσσερις φρεγάτες στην Ελλάδα προχώρησαν μάλιστα σε επιθεώρηση των εγκαταστάσεων των δύο ναυπηγείων».

Το πρόβλημα μα τα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Το μέγα πρόβλημα που ανακύπτει είναι τα πέραν κάθε αρχικού υπολογισμού υπέρογκα χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Οι Αμερικανοί αρχίζουν να χάνουν την υπομονή τους με το project της διάσωσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, από την ώρα που αποκαλύφθηκε ότι τα πραγματικά χρέη των ναυπηγείων φθάνουν τα 500 εκατ. ευρώ.

Για να μην καταλήξει σε οριστική αποτυχία το σχέδιο διάσωσης, θέτουν ως βασικό όρο να γίνει γενναίο «κούρεμα» χρεών. Διαμηνύουν ότι χωρίς κούρεμα, συνεργασία για τις φρεγάτες μπορεί να γίνει μόνο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Πηγή: sofokleousin.gr